ARQUEOLOGIA

Cultura promou 30 intervencions de recerca arqueològica a l'Alt Pirineu

Al paratge de les Gavarres a Suterranya, al terme municipal de Tremp, s’han trobat 3 fòssils espectaculars que pertanyen a un dinosaure sauròpode d’uns 23 metre de longitud.
Tres persones excavant a la Cova dels Tritons, al municipi de Senterada, al Pallars Jussà. (horitzontal)
photo_camera Tres persones excavant a la Cova dels Tritons, al municipi de Senterada, al Pallars Jussà/ACN

La consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, ha fet aquest dijous balanç de les intervencions arqueològiques i paleontològiques que han tingut lloc aquest 2019 a Catalunya.

A l'Alt Pirineu, el Departament de Cultura ha impulsat trenta intervencions de recerca arqueològica. Aquestes són: a l'Alt Urgell a 8 municipis (Alàs i Cerc, Fígols i Alinyà, Coll de Nargó, Josa i Tuixén, Montferrer i Castellbò, Ribera d'Urgellet, les Valls d'Aguilar i la Vansa i Fórnols). A l'Alta Ribagorça a 1 municipi (El Pont de Suert). A la Cerdanya a 7 municipis (Bellver de Cerdanya, Bolvir, Fontanals de Cerdanya, Isòvol, Llívia, Meranges i Prats i Sansor) Al Pallars Jussà a 10 municipis (Abella de la Conca, Castell de Mur, Conca de Dalt, Gavet de la Conca, Isona i Conca Dellà, la Pobla de Segur, Sant Esteve de la Sarga, Senterada, la Torre de Cabdella i Tremp) i finalment al Pallars Sobirà a 4 municipis (Alt Àneu, Espot, Soriguera i Sort).

Llívia necropolis medieval

(Delimitació de la necròpolis medieval a Llívia/UAB)

La consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, ha explicat que, durant el 2019, el Departament de Cultura ha fet una inversió directa de “més de 2,2 milions d’euros destinats a intervencions i proteccions de patrimoni arqueològic i paleontològic”, i que s’han dut a terme més d’un miler d’actuacions que tenen com a objectiu documentar, protegir, investigar i divulgar el nostre passat.

Vilallonga ha posat en valor la feina i la passió amb la que treballen dels professionals del Servei d’Arqueologia i Paleontologia de la Direcció General del Patrimoni Cultural per fer possible aquests descobriments, i ha recordat que “aquest Servei d’Arqueologia i Paleontologia celebrarà el seu 40è aniversari l’any vinent”.

En l’acte, celebrat al Palau Marc de Barcelona, seu del Departament de Cultura, també hi han participat la directora general del Patrimoni Cultural, Elsa Ibar, i la cap del Servei d’Arqueologia i Paleontologia, Maite Miró.

Elsa Ibar ha destacat que el Departament de Cultura destina 2,4 milions d’euros quadriennals per al pla de recerca.

En total s’han realitzat 1.024 intervencions arqueològiques i paleontològiques arreu de Catalunya. La majoria corresponen a intervencions preventives (861), aquelles que es realitzen quan es projecta la realització d’obres i poden afectar restes arqueològiques o paleontològiques, seguides de les intervencions de recerca (157). Les intervencions d’urgència, realitzades directament pel Departament de Cultura, suposen un nombre reduït d’intervencions (7) que s’han realitzat en indrets on no es coneixia l’existència de restes i s’han descobert durant la realització d’una obra.

Troballes singulars

Del miler d’actuacions realitzades a Catalunya durant el 2019, n’hi ha algunes que destaquen per la seva singularitat i importància científica d’impacte nacional. En l’àmbit de la paleontologia, al paratge de les Gavarres a Suterranya, al terme municipal de Tremp, al Pallars Jussà, s’han trobat 3 fòssils espectaculars que pertanyen a un dinosaure sauròpode d’uns 23 metre de longitud.

I