Formació

Marisol Canal: "La matemàtica està present en tot el que ens envolta, fins i tot en les situacions més quotidianes"

Parlem amb la Marisol Canal Jiménez, la creadora d’aquest nou projecte educatiu a la Seu d’Urgell que es diu Acadèmia Científica Pirineus.
marisol
photo_camera La Marisol Canal és la creadora d'un nou projecte educatiu a la Seu.

La seva passió per l'educació va començar fa molts anys quan estava cursant Batxillerat i gaudia ajudant els seus companys quan no entenien alguns dels continguts de les assignatures científiques. Quan va començar la llicenciatura de matemàtiques a la Universitat Politècnica de Catalunya, aviat va tenir clar que el seu objectiu seria dedicar-se professionalment a transmetre i ensenyar aquesta disciplina, fent-la entenedora, aconseguint que els alumnes hi perdessin la por i, alhora, fent-la atractiva ja que "la matemàtica està present en tot el que ens envolta…, fins i tot en la situació més quotidiana que ens puguem imaginar". Ha tingut el privilegi d'ensenyar matemàtiques durant 20 anys a l’Escola Andorrana, passant per l’etapa de secundària i dedicant els últims 12 anys a l’etapa de Batxillerat.

Com va sorgir la idea de crear l'Acadèmia Pirineus i quina va ser la motivació per crear-la? Aquests darrers 12 anys treballant a l’escola andorrana de Batxillerat, he tingut el privilegi de ser l’elaboradora del nou Programa per Competències de l’assignatura de Matemàtiques Científiques del Batxillerat Andorrà, dins del Pla Estratègic de Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà (PERMSEA). Aquest encàrrec ha estat una experiència única, treballant colze a colze amb professors que jo havia tingut a la universitat, i m’ha permès aprendre a treballar de manera competencial a l’aula i a elaborar i dissenyar situacions competencials on treballar la matemàtica, a través de la resolució de problemes, la modelització, el raonament i la comunicació, així com també fent ús de la tecnologia. Resumint, viure i entendre la matemàtica des d’una altra perspectiva que no només és la basada en la memorització i l’exercitació.

Tal i com està evolucionant l’ensenyament en general, avançant cap a un ensenyament competencial i tenint en compte que depenent del país aquesta metodologia està més o menys instaurada, vaig decidir gaudir de tota aquesta experiència viscuda, i fer-la extensiva més enllà de la frontera.

Quins són els valors fonamentals en què es basa l’Acadèmia Pirineus i com es reflecteixen en l'ensenyament que ofereixen? A l’Acadèmia Pirineus hi conviuen l’ensenyament presencial i el virtual. La tecnologia ha entrat a les aules per fer-s’hi un lloc, i aquest tipus d’ensenyament virtual, a uns certs nivell educatius, pot ser molt profitós per l’alumne. Les nostres classes virtuals es duen a terme amb la tecnologia, les eines i l’experiència docent, que fa que estiguis fent la classe online com si estiguessis a l’aula de l’acadèmia.

També hi trobaràs docents experts en la matèria que imparteixen, factor clau quan es vol aconseguir potenciar el màxim talent de l’alumne, i no menys important, un ambient de treball personalitzat, adaptat al ritme i les necessitats d’aprenentatge de cada alumne. Aquest procés sempre va acompanyat d’eines tecnològiques quan aquestes són rellevants per entendre i visualitzar alguns continguts concrets de la matemàtica i afavorir-ne la seva comprensió.

marisol2
La Marisol, a la seva acadèmia.

L’Acadèmia Pirineus destaca pel seu enfocament en el pensament crític. Per què considera que aquesta habilitat és tant important en l'educació d’avui dia? A l’acadèmia Pirineus, com ja he comentat, treballem les disciplines científiques posant èmfasi en el raonament, és a dir, que l’alumne sàpiga entendre i raonar el perquè fa certs procediments i/o quins són els més adients en cada situació. També treballem des de la modelització, que siguin capaços d’aplicar models que saben que funcionen en certes situacions i els puguin extrapolar a d’altres i/o millorar-los. La part comunicativa és fonamental en l’àmbit científic…, i més en un ensenyament competencial en el qual l’alumne ha de saber explicar per què està resolent un problema d’una certa manera, i uilitzar el vocabulari matemàtic corresponent per comunicar-ho a la resta de companys. Tot això, lligat amb la resolució de problemes, fomenta clarament l’esperit crític dels alumnes. Un alumne amb pensament crític és un ciutadà preparat pel món que els envolta.

Com ha estat la resposta dels estudiants i les seves famílies a la metodologia i enfocament de l’Acadèmia Pirineus? Doncs la resposta rebuda pel poc temps que fa que hem començat ha estat molt positiva! Alumnes i famílies han agraït l’existència d’una acadèmia especialitzada en aquestes assignatures científiques i els que han provat la nostra metodologia creiem que estan contents amb els resultats. Mostra d’això és que els alumnes que van començar aquest trajecte amb nosaltres a l’estiu quan vam obrir, han continuat quedant-se amb nosaltres durant el curs, i això és un retorn molt positiu.

En un món cada vegada més digital, com ha incorporat l’acadèmia Pirineus la tecnologia al seu enfocament educatiu? La tecnologia ha entrat a formar part de la nostra metodologia principalment perquè a causa dels meus orígens professionals, tenim molts alumnes de secundària i batxillerat de l’altre costat de la frontera i els hi havíem de donar resposta de la mateixa manera, i en les mateixes condicions, que els que estan presencialment a les aules de l’acadèmia.

Els que han provat les classes online poden valorar que el funcionament i els resultats són els mateixos que si els tinguéssim aquí a la Seu. Són alumnes tecnològics, que han après a optimitzar el temps després de la pandèmia, i que gaudeixen igual o més fent les classes amb la metodologia virtual que els hi oferim.

En segon lloc, incorporem la tecnologia a l’aula tant virtual com presencial, en aquells moments on per la situació d’aprenentatge que s’està treballant, pot resultar interessant i d’ajuda per comprendre el que s’està explicant. No tenim l’ordinador i utilitzem les aplicacions operatives només quan el seu ús aporta un benefici en l’aprenentatge de l’alumne.

Quins són els plans futurs de l'Acadèmia Pirineus? Tenen alguna iniciativa o projecte emocionant a l'horitzó que els agradaria compartir? Doncs sí, tenim molts projectes en ment, moltes idees i sobretot moltíssima il·lusió per dur-los a terme…però tot al seu moment. Acabem d’engegar un projecte, cal assentar-lo, gaudir-lo i la resta, tot arribarà en el seu precís instant!