TURISME

Els experts asseguren que la pandèmia ha augmentat la demanda de destinacions turístiques responsables

Punt i final a l’11a edició del Congrés Mundial de Turisme de Neu i Muntanya, celebrat a Andorra i que han seguit més de 600 persones.
2403_CMTNM_02
photo_camera 11a edició del Congrés Mundial de Turisme de Neu i Muntanya, celebrat a Andorra / CMTNM

El canvi d’hàbits del consumidor que ha portat la Covid-19, el turisme gastronòmic, el consum sostenible i la innovació han estat els protagonistes de la segona jornada de l’11a edició del Congrés Mundial de Turisme de Neu i Muntanya, que enguany se centra en posar una mirada optimista al futur del sector.

La primera sessió del segon dia del Congrés ha posat en relleu la gastronomia i el consum sostenible com a tendències en alça que permeten consolidar la identitat, la cultura de la destinació i la cadena de valor, destacant també alguns casos d’èxit a nivell internacional. En la taula rodona, moderada per David Mora, coordinador del Màster Gastronòmic del Basque Culinary Center, han participat Michel Rumiz, director del programa Slow Food Travel; Vee Bougani, CEO del Moviment Alimentari Sostenible; i el xef Jordi Grau, del restaurant Ibaya de l’Sport Hotel Hermitage i primer cuiner d’Andorra que obté una estrella Michelin.

“El gastroturisme existeix, molts visitants també escullen el destí final en funció de la cuina local, i això el converteix en un gran actiu pel turisme de muntanya”, ha remarcat Bougani. No obstant, ha destacat la importància de “respectar les muntanyes, les persones que hi viuen i promoure sistemes de sostenibilitat per mantenir el seu ecosistema”. En aquesta línia, Rumiz ha recordat que “sostenibilitat és part de la definició de qualitat: si com a destinació no s’aposta en temes de sostenibilitat, és més difícil ser considerat avui dia com destí de qualitat”. “S’ha de defensar la diversitat gastronòmica com un actiu potencial per al turisme, i en aquest camí es necessita que els restaurants ofereixin receptes típiques i productes locals, però també que els agricultors locals proporcionin oportunitats de gaudir experiències gastronòmiques úniques”, ha afegit Rumiz.

La inversió en sostenibilitat, necessària per ampliar l’oferta turística

Des de l’àmbit gastronòmic, els xefs poden tenir un paper cabdal degut a la importància que han guanyat els darrers anys per generar noves tendències. “Tenim un paper molt important en la projecció de valors, i hem de saber què és el que transmetem, però al final hem de ser conscients que l’educació en sostenibilitat és una carrera de fons”, ha explicat el xef Jordi Grau.

El turisme d’experiències com a element clau per al consumidor

La salut i el benestar i el contacte amb la natura i les comunitats locals són elements que avui dia el consumidor prioritza en el moment d’escollir la destinació. Aquest canvi d’hàbits ha provocat que tant les destinacions com les empreses de serveis turístics s’hagin vist obligades a adaptar-se ràpidament a aquesta nova realitat. El turisme d’experiències en un entorn saludable ha sigut l’eix que ha vertebrat la segona taula rodona de la jornada, moderada per Céline Fortin, directora regional a Europa i Oceania de l’Associació de Comerç de Viatges d’Aventura (ATTA), i que ha comptat amb la participació de Michel Durrieu, CEO d’Huttopia; Betim Budzaku, CEO d’Andorra Turisme; i Pierre-François Adam, responsable d’Innovació-Prospectiva i Emprenedoria del Cluster Montagne.

Les diferents intervencions han servit per conèixer exemples d’experiències innovadores portades a terme en aquest àmbit, com el cas d’Huttopia, que ofereix oportunitats d’allotjament en plena natura adaptant-se a la cultura i la geografia; o el Cluster Montagne, associació que aporta experiència en arquitectura, sostenibilitat i perills naturals per al desenvolupament turístic de les muntanyes franceses. Des d’Andorra Turisme, Budzaku ha destacat la importància i el repte que significa “aconseguir allargar estades i convertir el visitant d’un dia en turista”.

La darrera sessió del Congrés s’ha centrat en el canvi climàtic, la sostenibilitat i l’augment de la consciència ambiental dels consumidors, que obliga al sector a adaptar-se a les noves demandes. En aquesta línia, i tal com ha subratllat Leigh Barnes, gerent de comunicació corporativa d’Intrepid Travel, la pandèmia ha accentuat aquesta tendència: “el consumidor vol viatjar de manera més sostenible, i nosaltres necessitem complir amb les seves expectatives”. “No podem tenir un sector turístic saludable si no tenim un planeta saludable”, ha afegit Barnes.

La taula rodona ha comptat també amb les intervencions de Marc Pons, director d’Andorra Recerca + Innovació; Domitien Détrie, director general de l’Agence des Pyrénées; i Jeremy Smith, co-fundador de El Turisme Declara Estat d’Emergència Climàtica; sota la moderació de Alessandra Priante, directora del Departament Regional per a Europa de l’Organització Mundial del Turisme (OMT).

L’eficiència energètica, la construcció respectuosa amb el medi ambient o l’ús de materials naturals han estat els temes tractats a la sessió, on també s’han presentat exemples d’iniciatives turístiques immerses en un desenvolupament sostenible. “La massificació, la pèrdua de la biodiversitat, el canvi climàtic, la descarbonització, la digitalització i les dinàmiques postpandèmia són reptes que requereixen canvis estructurals, tant públics com privats”, ha assenyalat Pons. “La societat està molt conscienciada, però el nivell de resposta és baix tenint en compte la complexitat de les solucions. Per això, els diferents agents, ciutadania inclosa, han de treballar de forma conjunta”, ha afegit.

Encamp, parròquia amfitriona de la 12a edició del Congrés

L’Hble. Sr. Francesc Camp Torres, Cònsol Major del Comú de Canillo, l’Hble. Sra. Laura Mas Barrionuevo, Cònsol Major del Comú d’Encamp, la Sra. Alessandra Priante, directora del Departament Regional per a Europa de la OMT, i el M.I. Sr. Jordi Torres Falcó, ministre de Turisme i Telecomunicacions d’Andorra han posat el punt i final a l’11a edició del Congrés, que han seguit més de 600 persones i, des dels seus inicis, ha volgut ser un punt de trobada per al sector i un espai de reflexió i debat al voltant dels principals reptes i objectius als quals s’enfronta el turisme i, molt especialment, les destinacions de neu i muntanya. Canillo, la parròquia amfitriona d’aquesta edició, que s’emmarca en les celebracions de l'Any Internacional del Desenvolupament Sostenible de les Muntanyes de les Nacions Unides, passa el relleu a Encamp, que es convertirà així en la parròquia amfitriona de la pròxima edició, que tindrà lloc el 2024 i que incorporarà al turisme de neu i muntanya l’eix temàtic del turisme de salut i benestar.