CONGRÉS MUNDIAL DE TURISME DE NEU, MUNTANYA I BENESTAR

Consideren el canvi climàtic el principal repte de futur i alhora el màxim generador d'oportunitats per al turisme de muntanya

Més de 400 assistents de més de 16 nacionalitats han seguit presencialment la primera jornada de la 12a edició del Congrés Mundial de Turisme de Neu, Muntanya i Benestar
Imagen 2
photo_camera D’esquerra a dreta, Natalia Bayona, Jordi Torres, Rosana Morillo i Alessandra Priante / @mountainlikers

Més de 400 assistents de més de 16 nacionalitats han seguit presencialment la primera jornada de la dotzena edició del Congrés Mundial de Turisme de Neu, Muntanya i Benestar, que aquest any se celebra al Centre de Congressos d’Andorra la Vella sota el títol ‘Sostenibilitat i benestar, claus del turisme de muntanya’. Més d’una trentena de ponents internacionals, amb professionals de primer nivell i múltiples representants institucionals, participaran durant dos dies en les taules rodones on s’abordaran temes de present i futur del sector i on, a més d’abordar el turisme de muntanya, es definiran i concretaran els eixos futurs de desenvolupament del turisme de neu, muntanya i benestar. Es tractaran qüestions, també, com ara la sostenibilitat com a eix per al desenvolupament del sector, la diversificació turística, els productes emergents que responen a les demandes del nou turista i la formació i la capacitació, entre altres. 

El turisme com a solució als grans reptes de futur 

A la sessió inaugural, el M.I. Sr. Xavier Espot, cap de Govern d’Andorra, ha incidit que el sector turístic del país ha recuperat les xifres prepandèmia, “unes xifres que conviden a l’entusiasme amb més de nou milions de turistes i 12 milions de pernoctacions l’any 2023”, però ha subratllat la importància de “buscar l’equilibri que asseguri la continuïtat ambiental i el benestar de la gent, transitant cap a un model basat en la sostenibilitat per trobar l’equilibri entre quantitat i qualitat”. “El turisme no s’ha de percebre com un problema, sinó com a part de les solucions als grans reptes de futur, perquè un turisme respectuós amb la natura, la cultura i la societat garanteix els recursos pel futur”, ha afegit Espot. 

En aquesta mateixa línia, Natalia Bayona, directora executiva d’UN Tourism, ha remarcat que “el turisme de muntanya pot arribar a convertir-se en la corda de salvament per a moltes comunitats de muntanya, perquè ofereix un gran nombre d’oportunitats per créixer, però és fonamental el respecte cap a la natura i als recursos naturals”. 

Imagen 1
D’esquerra a dreta, Laura Mas, Xavier Espot i Natalia Bayona./ @mountainlikers

L’Hble. Sra. Laura Mas, cònsol major del Comú d’Encamp, parròquia amfitriona d’aquesta edició, ha recordat que “cal apostar per un turisme que doni valor a totes les particularitats del nostre entorn, pensant sempre en la sostenibilitat”. 

El demostrat efecte sanador de les muntanyes i la seva contribució al benestar psíquic i a la salut en general explica el creixement que, durant els darrers anys, ha experimentat el turisme de muntanya.

Alice Morrison, escriptora i presentadora, ha ofert la ponència sota el títol ‘Les nostres meravelloses muntanyes: oportunitats i desafiaments’, on ha assenyalat els reptes de futur que el turisme de muntanya ha d’afrontar, subratllant el canvi climàtic com el més important. “Per afrontar-ho, s’hauran de crear noves oportunitats que ens obligaran a ampliar horitzons per expandir el mercat existent”, ha assenyalat. 

El creixement serà sostenible o no serà 

El matí de la primera jornada ha continuat amb el planell d’alt nivell, moderat per Natalia Bayona, que ha comptat amb la participació del M.I. Sr. Jordi Torres, ministre de Turisme i Comerç d’Andorra, Rosana Morillo, secretària d’estat de Turisme d’Espanya, i Alessandra Priante, presidenta de l’Ens Nacional de Turisme-ENIT, d’Itàlia. Bayona, en les observacions introductòries, ha posat de manifest que el turisme de muntanya “és motor de desenvolupament i progrés, però s’han de tenir en compte les característiques de cada territori per no perdre l’essència”. 

Imagen 2

“El turisme de muntanya és una palanca de la nostra economia, i hem d’aprofitar les àrees de muntanya no només a l’hivern, sinó per desestacionalitzar el turisme i ser més sostenible per també evitar una massificació” ha explicat Jordi Torres. “Aquest sector té un futur molt important, però si es té cura i respecte del medi ambient”, ha afegit. 

Per la seva banda, Rosana Morillo ha assegurat que el turisme de muntanya “ens ajuda a desestacionalitzar el turisme a Espanya, de fet, estem invertint en territoris despoblats del país per fixar població en aquestes àrees”, però ha afegit que “quan parlem de sostenibilitat, també hem de tenir en compte la sostenibilitat social, buscant un equilibri amb els territoris i les seves comunitats”. 

El turisme de muntanya pot convertir-se en la solució dels grans reptes de futur per a moltes comunitats de muntanya, però ha d’afrontar el seu repte més important: el canvi climàtic. Per superar-lo, el sector haurà d’ampliar horitzons i crear noves oportunitats 

Alessandra Priante ha descrit el moment actual com l’idoni “per reflexionar i tenir una visió clara del turisme com un motor de l’economia”. A més, ha assenyalat que “la muntanya és més que esport: no podem oblidar-nos de la gastronomia, ni del benestar, un element sobre el qual s’ha de desenvolupar l’oferta existent”. 

Congrés Mundial de Turisme de Neu, Muntanya i Benestar 12 edició 1
12 edició del Congrés Mundial de Turisme de Neu, Muntanya i Benestar / @SindicsGenerals

Tots els ponents han coincidit en un missatge final comú: la importància d’un equilibri amb les comunitats locals i l’entorn, el creixement ha de venir de la mà de la protecció de l’ecosistema. 

Seguidament, Michel Julian, oficial superior de Programa d’UN Tourism, i Enric Martínez, director de Pas Grau International, han presentat l’informe ‘Comprendre i quantificar el turisme de muntanya’, amb l’objectiu d’obtenir una visió més holística del que succeeix amb el sector. Michel Julian ha posat en relleu la necessitat “d’avançar en la captació de dades que ajudin en la presa de decisions, en aquest sentit, la IA serà una peça clau”. 

El turisme de salut i benestar, una tendència en alça 

“El nostre lema és tornar a la natura”. Així ha començat la seva ponència Csilla Mezösi, secretària general de l’Associació Europea de Balnearis. “No és una tendència, sinó un desenvolupament normal: hi ha molts efectes positius en estar en contacte amb la natura. Els balnearis apareixen com espais on oferir un benestar físic i mental. Les muntanyes tenen efectes sanadors, i contribueixen al benestar psíquic i a la salut”, ha afegit. 

Congrés Mundial de Turisme de Neu, Muntanya i Benestar 12 edició 2
12 edició del Congrés Mundial de Turisme de Neu, Muntanya i Benestar / @SindicsGenerals

Amb una taula rodona dedicada al turisme de salut i benestar s’iniciava la sessió de la tarda, que ha comptat amb la participació de David Astrié, director d’ICONIC Andorra, Athina Babakou, directora de planificació estratègica del Ministeri de Turisme de Grècia, Emma Haefeli, directora de màrqueting de Chenot Group, i Carlos Cendra, director de màrqueting i comunicació de Mabrian. 

La darrera sessió de la jornada s’ha centrat en la conversa protagonitzada per László Puczko, director general de Health Tourism Worldwide, d’Hongria, i Joan Muro, president de l’Associació de Turisme de Salut d’Andorra Health Destination, en la que ha quedat palès que l'oferta de turisme de salut i benestar no és només una tendència a l’alça, sinó una nova forma d’entendre el turisme. 

Organitzat pel Govern d'Andorra i ONU Turisme, amb la col·laboració del Comú d'Encamp, el Congrés també compta amb el suport dels altres Comuns (ajuntaments) d'Andorra i amb dos patrocinadors principals: Andorra Telecom com a patrocinador tecnològic i Creand Crèdit Andorrà, com a patrocinador de plata. 

Congrés Mundial de Turisme de Neu, Muntanya i Benestar 

És una iniciativa del Govern d'Andorra i ONU Turisme, juntament amb els set ajuntaments, amb la voluntat de constituir un fòrum de debat permanent sobre el desenvolupament i la sostenibilitat del turisme a zones de muntanya. Amb una periodicitat biennal, la primera edició es va celebrar l'any 1998 a Escaldes-Engordany i, des de llavors, cada edició s'organitza en una parròquia diferent.