Tal i com explica una veïna en la seva pàgina de facebook, "ahir 28/12/16 cap a les 8.30 del vespre va caure un altre roc dins el cotxe d'un jove quedant la pedra allotjada al seient del copilot, al mateix punt quilomètric (164,1 C-14 Tresponts) de l'accident del jove de Coll de Nargó(164,2) el passat 26 de novembre. Afortunadament el jove d'ahir no va patir ferides greus. No us penjo la fotografia del cotxe perquè desconec si la familia ho autoritza. Ahir, a diferència dels dos accidents del 26 i 27 de novembre no va caure ni una gota d'aigua. Crec que el milió d'euros destinats a "assegurar" la zona ja estan tardant massa, han estat 4 rocs grans del 26 de novembre al 29 de desembre".
La situació és dramàtica. Els veïns de Coll de Nargó i Organyà demanen actuacions urgents i des del Govern asseguren que fan tot el que poden i que han pogut assegurar "la partida necessària per fer el túnel l'any vinent, que segons es detalla en l'anunci ascendeix a 38 milions d'euros nets; i amb l'IVA inclòs, a prop de 47 milions".
Concretament, l'anunci l'ha fet l'empresa pública Infraestructures de la Generalitat de Catalunya SAU. El document detalla que les obres abastaran el tram que va del quilòmetre 163,20 al 165,25 de la carretera C-14; és a dir, una franja de 2,05 quilòmetres a la zona entre Organyà i Montant de Tost, just abans de la intersecció amb la carretera LV-4001. La calçada s’ampliarà fins als 10 metres d’amplada, amb dos carrils, un per sentit, de 3,5 metres i vorals d’ 1,5 metres, per millorar la seguretat en tot aquest tram.
La singularitat orogràfica d’aquesta àrea fa difícil l’encaix de l’eixamplament de la plataforma. Per solucionar-ho, s’aprofitarà el costat de la via més proper al riu, i es construirà un mur d’escullera de 100 metres de longitud per 1,5 metres d’ample, i cinc trams de voladissos de 2 metres d’ample com a màxim, per allargar la secció.
A més, a uns 400 metres de l’inici del tram objecte de l’actuació, a la banda més propera a Organyà, s’eixamplarà la calçada d’un túnel existent de 51,5 metres de longitud, per adaptar-lo a la resta de la plataforma. La nova secció serà de 11,60 metres d’ample per 7,60 metres d’altura.
Un nou túnel d’1,3 km
L’estructura principal de l’obra que avui es licita és un nou túnel d’1,3 quilòmetres de longitud, que es construirà per millorar el traçat de la carretera existent, i evitar el pas per un tram especialment sinuós del congost de Tresponts
La secció del túnel serà de 12,60 metres d’ample per 7,90 metres d’altura, amb dos carrils de circulació de 3,5 metres d’amplada, un per sentit, una mitjana d’1 metre, voreres d’1,05 metres i vorals d’1,25 metres.
A més, es construiran dues galeries d’evacuació, de 4,10 metres d’ample i 3,80 metres d’altura, amb sortida a la carretera existent que quedarà tancada al trànsit. S’habilitaran sortides des del túnel a la galeria d’emergència cada 250 metres, aproximadament.
Gairebé 49 milions d'inversió
El programa de treballs i la memòria constructiva es valorarà amb un màxim de 58 punts; el pla d'assegurament de la qualitat i del medi ambient; amb fins a 17 punts; la memòria de seguretat i salut, fins a 14 punts; la inversió en el programa ambiental, fins a 7 punts, i les aportacions de millores ambientals comptaran un màxim de 4 punts.
L'import net de la licitació és de 38.800.774 €; i amb l'IVA, 46.948.937 €. L'empresa licitadora s'ha de comprometre a adscriure, mantenir i incorporar els mitjans personals i materials necessaris per a la correcta execució de les obres. La data límit per presentar propostes serà el 15 de febrer vinent.
Compromís del Govern
El Departament de Territori ha complert així amb el compromís de treure a licitació el túnel de Tresponts abans no finalitzi el 2016. Les previsions de la conselleria també apunten que, després de tots els tràmits necessaris en una obra com aquesta com són el període d'exposició pública i d'al·legacions, les obres s'adjudicaran a mitjan 2017 i començaran la tardor vinent.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha qualificat aquesta actuació com una “obra de país”, que permetrà “enfortir la cohesió territorial del país”, un concepte “clau” per aquest Govern, ha dit, i “millorar la permeabilitat amb l’Alt Pirineu i la seguretat d’aquesta carretera”. Així, ha destacat que “el compromís que vam adquirir amb el territori es compleix”.
1,5 milions per xarxes de protecció
D’altra banda, el Departament de Territori i Sostenibilitat iniciarà la propera setmana obres de millora de la seguretat a la carretera C-14 al seu pas per Organyà, per valor d’1,5 milions. Concretament, l’actuació consisteix en la col·locació de xarxes i pantalles dinàmiques en diversos punts d’un tram de prop de 5 quilòmetres entre les sortides d’Organyà i el nucli de Montant de Tost, a la zona del Congost de Tres Ponts.
Això permetrà millorar la protecció dels talussos i evitar esllavissades o caigudes de pedra a la calçada, segons informa RàdioSeu. Els treballs s’allargaran durant quatre mesos. Les obres comportaran talls puntuals del trànsit i talls amb pas alternatiu.
Més info: "Si sabéssiu com està la muntanya no passaríeu més per la C-14 a l'altura dels Tres Ponts"