JOVES DEL PIRINEU

Paula Tafalla: “Obligar a llegir als alumnes és desmotivar el gust per la lectura”

joves (4)
Paula Tafalla 1
photo_camera Paula Tafalla a l'Institut de Secundària Hug Roger III de Sort / FS

D’on et ve l’afició d’escriure? No ho sé massa bé. Vaig començar a llegir molt d’hora i potser això va fer que agafés força vocabulari i em fos més fàcil escriure. Vaig començar a escriure petites històries molt aviat.

Abans de l’escriptora, existeix la lectora. Què llegeixes? Ara mateix llegeixo novel·les per a la meva edat, però als tres anys ja llegia els contes del TEO. He de dir que també m’agrada força la poesia contemporània.

Ara mateix llegeixo novel·les per a la meva edat, però als tres anys ja llegia els contes del TEO

Els joves de la teva edat comparteixen aquesta passió per la literatura? Crec que cada vegada més. Abans semblava que si un jove llegia, era perquè era una mica raret. Ara existeixen moltes apps de mòbil i també llibres en línia gratuïts que fomenten la lectura. És força habitual trobar-te amb gent de la meva edat a qui els agrada llegir i escriure, cada cop està més normalitzat.

Acabes de guanyar el 1r premi del 7è Concurs WhatsApp Relats. Què vas presentar? Vaig escriure un relat curt que, segons les bases, no havia de superar les cent paraules i s’havia d’enllestir en una hora. Es tracta d’una història una mica fosca que es mou al voltant de la vida i de la mort, de qui et dona la vida i de qui te la pren. Al final no vaig posar-li títol.

Al WhatsApp Relats vaig presentar-hi una història una mica fosca que es mou al voltant de la vida i de la mort, de qui et dona la vida i de qui te la pren.

Com creus que es podria fomentar el gust per la lectura i l’escriptura als instituts de secundària? Primer de tot, no obligant a llegir als alumnes, ni com a càstig ni com a exigència. Ha quedat demostrat que imposar unes determinades lectures no porta enlloc, no funciona. Voler despertar el gust i el plaer per la lectura no s’aconsegueix amb imposicions, més aviat es pot obtenir l’efecte contrari. Si és un plaer, no pot ser una obligació. A més, cadascú té les seves preferències i els seus ritmes a l’hora de llegir. Crec que el foment de la lectura als instituts hauria de ser més personalitzat i adaptat a cadascú, als seus gustos i interessos. Al final la lectura s’ha de disfrutar.

Saps què voldràs estudiar després del batxillerat? Tinc clar que no tiraré cap a una formació de ciències, probablement em decantaré cap a les lletres o les arts. M’encanta dibuixar i m’agradaria fer el batxillerat artístic, però malauradament no puc perquè a Sort no s’imparteix. M’apuntaré a l’humanístic.

Voler despertar el gust i el plaer per la lectura no s’aconsegueix amb imposicions, més aviat es pot obtenir l’efecte contrari.

Alguns professors exerceixen una especial influència en els seus alumnes. T’ha passat? Això em va passar més a primària, a l’Escola Els Minairons de Ribera de Cardós, on vaig tenir alguns mestres que per mi van ser referents.

La música també és molt present a la teva vida… Sí, des de ben petita. Als sis anys vaig començar a tocar el piano i ara també faig guitarra i cant. Vaig cada dilluns i cada dijous al Conservatori de Música dels Pirineus, a la Seu d’Urgell. Abans havia estudiat a l’Escola Itinerant de Música del Pallars, però va arribar un moment en què els pares van creure que seria bo fer un pas més.

Als sis anys vaig començar a tocar el piano i ara també faig guitarra i cant.

A més, cada estiu participes a l’Escola Folk del Pirineu… Sí, a la casa de colònies de Ridolaina, a Bellver de Cerdanya. Aquest any en farà sis que hi vaig. Hi participen músics de tot Catalunya i és una experiència molt xula. Coneixes molta gent jove amb qui comparteixes afició i per qui la música és una part molt important de la seva vida. Som com una gran família.

logo Direcció General de Joventut