La premsa de proximitat, eina vertebradora del territori

VIURE ALS PIRINEUS fa vint anys que cada mes està amb nosaltres i des de la proximitat ens explica allò que passa al Pirineu, com fan centenars de mitjans d’informació de proximitat arreu del nostre territori amb les seves comunitats. Realitat que des de l’Associació de Mitjans d’Informació Comunicació (AMIC) vivim dia a dia.
Nuevo proyecto (15)
Josep Ritort i Ferrús - Secretari general d'AMIC

L’associació va néixer fa 25 anys amb l’objectiu d’ajudar a crear una xarxa de mitjans de proximitat més professionalitzats, solvents, potents i lliures; i fer-ho junts, a partir d’un model informatiu de proximitat i en català. Som cinc-cents mitjans associats i, en anar junts, mitjans petits, locals, comarcals..., hem pogut pensar en gran i desenvolupar projectes potents, que individualment ens semblaven impossibles, i que estan contribuint a fer realitat l’espai català de comunicació.

Actualment, quan tanta gent mira en quin idioma els ciutadans accedeixen als mitjans, podríem dir que a les plataformes i al cinema pràcticament tot és en castellà, el mateix passa a la televisió i la premsa generalista, mentre que la ràdio és majoritàriament en català i només els mitjans de proximitat són pràcticament tots en català. Aquests mitjans són el nostre tresor a preservar, d’arrelament a la comunitat, d’integració, d’aprenentatge del català, d’informació amb rigor i un llarg etcètera.

Els mitjans de proximitat són el nostre tresor a preservar, d'arrelament, d'integració, d'aprenentatge del català i d'informació amb rigor

De fet, els mitjans d’informació de proximitat, els hem de mantenir vius perquè són l’eina vertebradora de totes les comunitats i perquè un mitjà de comunicació de proximitat és l’equivalent a “la plaça del poble”, i si desapareix el mitjà, el poble es queda sense la plaça, i s’empobreix.

Venen uns anys de canvis que amenacen als mitjans de proximitat, cada cop més gent compra a través de plataformes digitals i debiliten al comerç local, que amb els seus anuncis són la font principal d’ingressos per als mitjans de proximitat. Per a fer-hi front, entre tots hem de continuar apostant pel comerç més arrelat al territori i animar a les institucions i als lectors a canviar d’actitud davant els mitjans. És necessari que les administracions i els lectors donin suport al periodisme més proper, que és l’únic capaç d’explicar el què passa al nostre voltant.

Per molts més anys de viure als pirineus amb mitjans que informen des de la proximitat, per molts anys més VIURE ALS PIRINEUS!

Més a Especial 20 anys
Josep Ardanuy-Tarrat - Ex-Coordinador a l’Alt Pirineu i Aran Del departament de Governació de la Generalitat
Especial 20 anys

Pel Pirineu, concertar i pas ferm

Carles Pont Sorribes - Professor del Departament de Comunicació de la Unversitat Pompeu Fabra de Barcelona
Especial 20 anys

Viure pels pirinencs