ADMINISTRACIÓ PÚBLICA

La Sindicatura de Comptes alerta del fraccionament de contractes al Conselh Generau d'Aran

L'informe de fiscalització troba a faltar el Pla anual de control financer del govern aranès
Govern d'Aran edifici
photo_camera Edifici del Conselh Generau d'Aran a Vielha / Marta Lluvich

L'informe de fiscalització de la Sindicatura de Comptes corresponent a l'exercici 2019 sobre el Conselh Generau d'Aran apunta nou punts a millorar. La Sindicatura ha detectat incidències relacionades amb la contractació separada de prestacions que haurien d'haver estat objecte d'un únic contracte. Per aquest motiu, constitueixen un fraccionament indegut del contracte i, en conseqüència, un incompliment de la Llei de contractes del sector públic. L'informe també ha detectat que la relació de llocs de treball del Conselh no inclou les retribucions complementàries i que des de l'exercici 2006, la Tresoreria està ocupada de forma accidental per un funcionari del Conselh.

L'informe també ha observat mancances en l'inventari de béns del Conselh que caldria corregir.

D'altra banda, dictamina que el Conselh Generau no va demanar a la Direcció General d'Administració Local de la Generalitat un informe sobre l'existència d'algun funcionari amb habilitació de caràcter estatal interessat en la provisió del lloc de treball de tresorer, ni va sol·licitar l'autorització pertinent per al nomenament accidental.

L'informe, presentat pel síndic Ferran Roquer com a ponent, va ser aprovat pel Ple de la Sindicatura en la sessió del 27 d'octubre del 2022.

L'objecte del treball ha estat la fiscalització financera limitada del Conselh Generau d'Aran, centrada en la fiscalització de la liquidació del pressupost i en la revisió del compliment de la legislació aplicable en els àmbits comptable, pressupostari, de les retribucions del personal i de la contractació administrativa, corresponents a l'exercici 2019.

Govern d'Aran edifici
Edifici del Conselh Generau d'Aran a Vielha / Marta Lluvich

L'informe dictamina que el pressupost de l'exercici 2019 preveia uns ingressos i unes despeses de 29.349.297 euros i durant l'exercici es van aprovar modificacions de crèdit per 8.143.945 euros; per tant, el pressupost definitiu va ser de 37.493.242 euros. El Resultat pressupostari de l'exercici va ser de 340.227 euros negatius, diferència entre uns drets reconeguts de 30.154.008 euros i unes obligacions reconegudes de 30.494.235 euros.

Entre les observacions que es desprenen de la fiscalització realitzada destaca també la intervenció del Conselh Generau que no va elaborar el Pla anual de control financer ni l'informe de control permanent del govern aranès, ni va dur a terme l'auditoria de comptes dels organismes autònoms ni els procediments relatius a l'auditoria de compliment i a l'auditoria operativa de les societats, contràriament al que estableix la normativa del sector públic local.

Contractació administrativa

En relació amb la contractació administrativa, l'informe destaca que la primera modificació del contracte de gestió integral de la recollida i evacuació de residus de la Val d'Aran, consistent en la introducció de la recollida de la fracció orgànica porta a porta, no estava prevista de forma clara, precisa i inequívoca en els plecs de clàusules i suposava alterar les condicions essencials del contracte, ja que aquest servei no estava recollit en l'objecte del contracte.

La segona modificació d'aquest contracte excedia en més d'un 10% el seu preu inicial, la qual cosa va suposar també una alteració de les condicions essencials del contracte. La modificació del contracte de reforma de la residència de Sant del Baish Aran excedia també en més d'un 10% el preu del contracte inicial.

El document enumera que el Conselh Generau va adjudicar de forma directa treballs de reposicions i millores per mantenir el bon funcionament de les estacions depuradores d'aigües residuals (EDAR) per 559.595 euros. En el contracte d'explotació, conservació i manteniment de les EDAR s'establia que les reposicions i millores les havia d'executar el contractista. Aquest fet és contrari als principis contractuals de concurrència, igualtat i no discriminació establerts per la normativa. L'estudi indica que aquests treballs s'haurien d'haver licitat d'acord amb la normativa de contractació pública.

De l'informe es desprèn que el Conselh no disposa del contracte corresponent a la construcció i explotació d'un dipòsit de runes i centre de transferència a Bossóst, per la qual cosa la Sindicatura no l'ha pogut revisar i apunta que l'explotació d'aquestes instal·lacions s'estava prestant sense contracte en vigor des de l'exercici 2003. D'altra banda, d'acord amb el conveni signat abans de l'adjudicació del contracte entre el Conselh Generau i l'Ajuntament de Bossóst, un cop finalitzat el termini de vint anys d'explotació de la finca, en l'exercici 2020, l'Ajuntament havia d'obtenir la finca Lauadèr de mineraus de Margalida, propietat de l'empresa que després va ser adjudicatària del contracte, que l'havia adquirit dos mesos abans de la signatura del conveni.

Finalment, en l'informe es formulen nou recomanacions al Conselh Generau que, en opinió de la Sindicatura, contribuirien a millorar alguns dels aspectes assenyalats en les observacions.