L'Associació per a la Defensa del Llop i l'Os al Pirineu (ADLO Pirineu) ha demanat al Conselh Generau d'Aran que modifiqui el recorregut de la UTMB Val d'Aran, que se celebra de l'1 al 5 de juliol, en un tram "altament sensible" per la presència confirmada d'una ossa amb tres cadells. Segons els animalistes, la zona és utilitzada anualment per femelles d'os bru durant el període de cria, i a banda de l'ossa amb els tres cadells, també s'ha detectat almenys dues femelles més amb cries en àrees properes. Aquesta circumstància "incrementa el risc" tant per als animals com per als esportistes, voluntaris, familiars i visitants vinculats a l'esdeveniment, afirma l'entitat, que recorda que 7.500 persones corren a la prova.
ADLO adverteix que el pas "massiu" de persones per una àrea d'ús habitual dels grups familiars d'os bru durant un període "crític per a la supervivència de les cries" pot provocar alteracions "importants" en el comportament dels animals, augmentar l'estrès sobre les ventrades i "incrementar el risc de trobades fortuïtes amb femelles protectores dels seus cadells".
Des de l'entitat s'assegura que governs com l'asturià han aplicat "reiteradament restriccions temporals d'accés" quan s'ha detectat la presència de femelles amb cries en zones freqüentades pel públic, i reclamen una "mesura equivalent" a la Val d'Aran.
Finalment, ADLO subratlla que la seva petició "no qüestiona en cap cas" la celebració de la prova esportiva "de referència internacional", sinó que planteja "únicament una modificació puntual, temporal i tècnicament viable" del recorregut per compatibilitzar l'esdeveniment "amb la conservació d'una espècie estrictament protegida".
Sí subratlla, però, que proves multitudinàries d'aquest tipus "haurien d'anar precedides d'un estudi d'impacte ambiental" que avaluï els "possibles efectes" sobre la fauna i els hàbitats sensibles. Així, considera que la "convivència" entre accions esportives d'aquesta mena i la protecció del patrimoni natural és "plenament possible" quan les decisions es basen en "criteris tècnics, científics i de conservació.


