Com mana la tradició des de temps immemorials, una seixantena de veïns del poble d'Isil, al Pallars Sobirà, i de pobles veïns, han celebrat la tradicional baixada de falles. Són de les més espectaculars del Pirineu per la grandària dels troncs i pel recorregut. Quan s'ha fet fosc, s'ha encès la falla major, plantada al mig de la plaça del poble, per donar el tret de sortida a la festa. Des de la muntanya de davant del poble, els fallaires han començat a baixar, davant l'atenta mirada de centenars de persones que els esperaven a Isil. La festa és Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la Unesco i Festa Patrimonial d'Interès Nacional, distintius que reconeixent l'arrelament de la celebració i la seva rellevància.
El camí no està marcat, és tortuós i solament il·luminat per la flama de la falla. Baixen per on no hi ha camí, en ziga-zaga, convertint la fila de fallaires en una "serp de foc". Els troncs més petits pesen vint quilos i els més grans poden superar els cinquanta. Els més grossos els fan tombar muntanya avall. És per tot plegat que els fallaires han arribat al poble cansats. Però el primer que han rebut és un traguet de vi, un tall de coca i un ram de flors com a mostra d'agraïment.
Mireia Mandicó, de l’Associació de Falles d'Isil, ha explicat que la baixada ha sigut una de les més complicades dels darrers anys. L'herba de la muntanya estava molt seca i s'ha encès tallant la fila que feien els fallaires. Però s'han tornat a ajuntar més avall i la baixada ha acabat amb èxit.
El fallaire Guillem Esteban ha recordat emocionat la duresa de la baixada d'enguany i ha dit que les últimes forces sempre es guarden per arribar al cementiri i recordar als fallaires que aquest any els han deixat. Per ells, tots els fallaires fan tres creus amb la falla encesa a la porta del cementiri.
La festa d'Isil és de les poques baixades de falles que no s'han deixat de celebrar mai, ni durant la Guerra Civil ni per la pandèmia de la covid. I sempre s'ha fet de la mateixa manera i amb els mateixos rituals. En arribar al poble, els fallaires han descansat uns minuts mentre esperen que arribessin tots i ja en comitiva s'han dirigit a la porta del cementiri de l'església de Sant Joan per recordar a tots aquells fallaires que ja no hi són. I amb la falla encesa, han fet tres creus a la porta del cementiri.
Després d'aquest instant de recolliment, els fallaires s'han dirigit cap al poble per recórrer els carrers amb la falla encesa al coll i acabar a la plaça per llençar-la a la foguera. Aquí ha començat el moment més festiu de la celebració, on fallaires i no fallaires, han ballat danses tradicionals entorn de la foguera. El Xavi Ferrer, veí de València d'Àneu, ha explicat emocionat que el que més li agrada de la festa és la germanor entre tots els participants.
Per a la gent d’Isil, la nit de falles és sens dubte la més important de l’any i atrau fins al poble milers de visitants que s’acosten per viure l’espectacularitat i la màgia de les falles.
Jaume Gausiac i Josep Antonio Aura són dos veïns d'Isil que tota la vida havien baixat falles, parlen de la dificultat del camí i es mostren orgullosos que les falles d'Isil siguin les úniques del país que no s'han deixat de fer mai. Gausiac ha explicat que és una tradició que passa de pares a fills i que ells ja retirats de baixar falles han adoptat el paper d'encendre la falla major i donar el tret de sortida a la festa.
Patrimoni Immaterial per la Unesco i Festa Patrimonial d'Interès Nacional
Les falles d'Isil són les úniques que tenen dos reconeixements; Festa Patrimonial d'Interès Nacional i Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la Unesco.
La Generalitat, a través del Catàleg del patrimoni festiu de Catalunya, atorgava l'any 2010 a les falles d'Isil aquest reconeixement per ser una festa patrimonial d'origen remot, estructurada a partir de seqüències rituals basades en costums, amb caràcter identitari, i projecció nacional. Però des del juny de 1991 les Falles d'Isil ja eren Festa Tradicional d’Interès Nacional.
El desembre de 2015, juntament amb 63 pobles pirinencs de Catalunya, Aragó, França i Andorra, les Falles d'Isil van ser declarades Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la Unescco dins la candidatura 'Les festes del foc del solstici d'estiu als Pirineus'.


