RAMADERIA

La sala de desfer de Sort permetrà als ramaders de la comarca comercialitzar la carn que produeixen

El conseller Ordeig anuncia noves línies d’ajuda destinades a finançar el dia a dia d’aquestes instal·lacions
Sala de desfer de Sort 1
photo_camera El conseller Ordeig amb l'alcalde Baldo Farré a la nova sala de desfer de Sort / Marta Lluvich

La posada en funcionament de la nova sala de desfer de Sort, que s'ha inaugurat aquest divendres, ha de marcar un punt d’inflexió per al sector primari al Pallars Sobirà. Aquesta infraestructura, finançada amb fons públics, permetrà als ramaders locals tancar el cercle productiu des de la cria fins a la comercialització directa. El conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, ha anunciat que, de cara al 2027, s’obriran noves línies d’ajuda destinades a finançar el dia a dia d’aquestes instal·lacions, amb l’objectiu d’incrementar-ne el nombre i ha parlat de la necessitat d’apostar per una xarxa d’escorxadors i sales de desfer de baixa capacitat a tot el país. L'escorxador i la sala de Sort ho gestiona la Cooperativa del Pallars.

Sala de desfer de Sort
El conseller Ordeig amb l'alcalde Baldo Farré a la nova sala de desfer de Sort / Marta Lluvich

L’equipament, llargament anhelat pel sector, ofereix als ramaders de la zona l’oportunitat de tancar el cercle i gestionar des de la cria de l'animal fins a la comercialització de la carn. Segons el ramader l’Edgar Espada, la instal·lació suposa un "abans i un després", ja que permet transformar la carn i portar "un producte de proximitat d’alta qualitat" directament als restaurants i a les cases dels consumidors.

Sala de desfer Sort 4
El conseller Ordeig amb l'alcalde Baldo Farré a la nova sala de desfer de Sort / Marta Lluvich

"Tanquem el cercle al 100%", ha destacat el ramader Lázaro Moreno de Tornafort, subratllant que aquesta infraestructura posa en valor la qualitat de la carn extensiva del Pallars, amb la voluntat d’expandir-ne la distribució arreu de Catalunya. El ramader de Llessui Eloi Isús ha explicat que la sala els permet fer venda directa i distribuir el producte arreu del Pallars tant a restaurants com a particulars i ha fet una crida a les botigues que venen carn que apostin pel producte local.

Sala de desfer Sort 3
El conseller Ordeig amb l'alcalde Baldo Farré a la nova sala de desfer de Sort / Marta Lluvich

L'alcalde de Sort, Baldó Farré, ha dit que "el sector agroalimentari ha de ser un dels sectors estratègics pel territori" i ha parlat de suport al sector primari, economia circular i un model de desenvolupament diferent de l'actual.

Buit sanitari i tuberculosi

El conseller Ordeig ha aprofitat la visita al Pallars per reunir-se amb els propietaris de les dues explotacions ramaderes que van haver de sacrificar més de 200 caps de bestiar per un buit sanitari per contagis de tuberculosi. El conseller ha reiterat el seu suport als ramaders, especialment en casos de sanitat animal com la tuberculosi i ha qualificat la situació viscuda pels ramaders de "molt traumàtica" i ha manifestat que els acompanyaran "fins a les últimes conseqüències per no perdre cap explotació a Catalunya."  El conseller ha dit que quan hi ha un cas com aquest de tuberculosi, el que han de fer és "acompanyar, ajudar i compensar amb les indemnitzacions i la recuperació del potencial productiu." I això vol dir que l'administració "ajudarà i pagarà per tal que l'explotació pugui recuperar la seva activitat normal".

escorxador Sort inauguració
El conseller Ordeig amb l'alcalde Baldo Farré a l'escorxador comarcal de Sort / Marta Lluvich

Ordeig s'ha compromès a fer "un pla de xoc per tal de reduir la fauna cinegètica", sobretot en aquells llocs on hi pot haver senglars que tenen tuberculosi, ha dit el conseller.