RAMADERIA

Gairebé 200 cavalls travessen el Pallars Sobirà de punta a punta alternant camins ramaders i trams de carretera

Els ramaders que fan la transhumància lamenten el mal estat de les cabaneres i la poca paciència dels conductors
Cavalls Palanca 1
photo_camera El ramat de casa Palanca de Tor passant pel mig del poble en direcció a la muntanya / Marta Lluvich

Gairebé 200 cavalls de casa Palanca de Tor han travessat aquests dies el Pallars Sobirà de punta a punta. Aquests animals han passat l'hivern a Pessonada (Pallars Jussà) i passaran l'estiu a la muntanya de Tor on trobaran herba fresca. El camí l'han fet a peu alternant camins tradicionals i trams de carretera. El mal estat de les cabaneres i les queixes dels conductors per les retencions que ocasionen els animals són els dos principals entrebancs amb què es troba el ramader Pablo Moreno durant la transhumància. Un total de 75 quilòmetres de recorregut que han completat amb una setmana passant per la Pobla de Segur, Gerri de la Sal, Baro, Sort, Rialp, Llavorsí i Alins.

Cavalls Palanca 2
Al davant del ramat de cavalls, un tot terreny marca el ritme dels animals / Marta Lluvich

El dringar de les esquelles desperta la curiositat dels veïns per on passa el ramat, ja que ben poques vegades es poden veure tants cavalls justs passar pels pobles.

Les altes temperatures d'aquest any han fet que comencessin les etapes a primera hora del matí per evitar el cansament dels animals i caminar moltes hores sobre l'asfalt calent de les carreteres.

Cavalls Palanca 3
Un ramat de cavalls a la sortida d'Alins, direcció cap  a Tor / Marta Lluvich

De tota manera, Pablo Moreno prefereix fer la transhumància a peu que amb camió. Defensa que és una activitat tradicional que s'ha fet tota la vida i que els animals van molt més còmodes caminant que a dins d'un camió. Durant el trajecte van fent parades a algun prat perquè els cavalls descansin, i més aquests dies de calor.

Cavalls Palanca 4
Cavalls passant per dins del poble de Tor direcció a la muntanya / Marta Lluvich 

Cada cop són menys els ramaders, siguin de vaques, ovelles o cavalls, que fan la transhumància a peu. Tots descriuen els mateixos entrebancs, que els camins tradicionals estan descuidats. La manca de relleu generacional també fa que cada cop hi hagi menys ramaders que coneixen les cabaneres. I les cues de cotxes que generen el pas dels animals per trams de carretera fa que alguns conductors es queixin i no tinguin paciència.