Amb l’objectiu de facilitar l’accés al sector agropecuari i donar resposta a una demanda creixent de formació pràctica i personalitzada, les Escoles Agràries del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural han posat en marxa el Programa de Mentoria Oberta. La iniciativa connecta persones amb un projecte agrari incipient —els mentorats— amb professionals experimentats del camp —els mentors—, per compartir coneixements durant fins a 120 hores de treball conjunt.
Aquest programa s’inspira en el model tradicional de transmissió d’oficis i pren com a precedent el Programa de Mentoria per a Joves Agricultors i Agricultores, que en tres edicions ha obtingut una valoració mitjana de 3,85 sobre 4 per part dels participants.
A qui va dirigit i per què
A diferència del seu predecessor, adreçat exclusivament a joves d’entre 18 i 40 anys, el nou programa està obert a persones de totes les edats —des dels 18 fins a més de 65 anys— que vulguin incorporar-se al sector agrari o ramader, amb especial interès en l’agricultura ecològica, la gestió empresarial i altres àmbits tècnics específics.
“Vam veure la força formativa de la mentoria i vam decidir oferir-la a tothom qui ho necessités”, afirma Joan Minguet, cap del Servei de Formació Agroalimentària (SFA).
Una eina clau en l’Estratègia de relleu generacional de Catalunya
El programa s’alinea amb l’Estratègia de relleu generacional de Catalunya 2023-2027, dins del Repte 3: “Afavorir el relleu generacional i la incorporació de nous agents al sector agrari i alimentari”, i respon a l’Objectiu 3.1.2: establir mecanismes d’acompanyament i suport a les persones en procés d’incorporació. L’objectiu final és reduir les barreres d’entrada i garantir la continuïtat del sector primari en un context d’envelliment de la pagesia.
Actualment en fase de preparació, el Programa de Mentoria Oberta es preveu posar en marxa a mitjans d’aquest any. A més, destaca per l’alta participació femenina: el 50% dels mentorats són dones, tot i que només representen el 30% de les noves incorporacions al sector. Un fet que subratlla el potencial del programa per reduir desigualtats i fomentar una agricultura més inclusiva.


