TRANSPORT PÚBLIC

CCOO demana que l'Alt Pirineu i Aran entri com a zona 3 en la integració tarifària del transport públic

El sindicat denuncia que a la demarcació veguerial de l'Alt Pirineu i Aran el transport públic és més car.
Estació Autobusos la Seu d'Urgell
photo_camera Un vehicle de Transport Públics de Catalunya a l'estació d'autobusos de la Seu d'Urgell/FS

CCOO demana que les comarques de l'Alt Pirineu i l'Aran passin a formar part de la zona 3 en la integració tarifària de l'Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) de l'Àrea de Lleida per pagar un import més baix pels viatges. Alberto Puivecino, secretari de Mobilitat de CCOO a Lleida, ha posat d'exemple que el cost del viatge entre Vielha i Lleida, que és de 15 euros i que podria ser de 2,45 euros amb una targeta T-10 si la Val d'Aran hagués entrat com a zona 3 en la integració tarifària. El sindicat ha exposat que els veïns del Pallars Sobirà, Pallars Jussà, l'Alt Urgell, el Solsonès, l'Alta Ribagorça i la Val d'Aran paguen més per l'ús del transport públic que els de la demarcació veguerial de Lleida. VEGEU L'EDITORIAL DE VIURE ALS PIRINEUS.

Aquesta situació, segons ha apuntat el sindicat des de Vielha, es produeix des de l'any 2010 pel fet que aquestes comarques no estan integrades a l'ATM de l'Àrea de Lleida. Així, a Ponent hi ha dues zones tarifàries que inclouen els autobusos, els trens i els serveis establerts a demanda amb un preu màxim d'1,55 euros amb una targeta T-10 i amb la possibilitat de fer transbords dins d'aquesta àrea. Per contra, a l'Alt Pirineu i Aran s'ha de pagar tot l'import del bitllet en la majoria de casos.

Estació Autobusos la Seu d'Urgell
Un vehicle de Transport Públics de Catalunya a l'estació d'autobusos de la Seu d'Urgell/FS

L'ATM de l'Àrea de Lleida va iniciar la integració tarifària el 2008 a la comarca del Segrià. S'hi van incorporar el 2009 les Garrigues, la Noguera i el Pla d'Urgell. El 2010, les comarques de l'Urgell i la Segarra. En aquesta zona, el preu màxim que es paga en qualsevol dels trajectes és d'1,55 euros amb una targeta T-10, que, a més, permet fer els transbords necessaris sense necessitat de cancel·lar un altre viatge. Ara, CCOO demana que s'hi incorporin l'Alt Pirineu i l'Aran, així com les comarques limítrofes de Catalunya que sol·licitin integrar-s'hi.

Representants de CCOO s'han entrevistat aquest dimarts amb la síndica d'Aran, Maria Vergés i l'alcalde de Vielha, Juan Antonio Serrano, per buscar la seva complicitat i demanar a la Generalitat i la Diputació de Lleida que, mentre que no es posi en funcionament a tot el territori la T-mobilitat, aquestes comarques s'integrin, transitòriament, al Consorci de l'ATM de l'Àrea de Lleida. I, en aquest sentit, la seva incorporació com a zona 3 a l'ATM de Lleida, en els termes establerts en aquest informe de CCOO, quant a zones tarifàries i preus proposats del sistema tarifari integrat. El sindicat planteja un cost de 23,20 euros per a la T-10 a la zona 3.

Aquesta fórmula suposaria posar fi a la "discriminació tarifària" que actualment pateixen en comparació amb la resta de les comarques de la demarcació de Lleida, han afirmat des del sindicat. En aquest sentit, CCOO farà arribar l'estudi i les propostes que planteja a tots els consells comarcals de l'Alt Pirineu perquè el coneguin i s'hi puguin adherir.