Alcaldes del Ripollès denuncien que el descarrilament a Toses demostra la "deixadesa" i falta de manteniment a l'R3

El Consell Comarcal lamenta que ni Foment ni Adif els hagin comunicat encara les possibles causes i quan es podrà resoldre la incidència

Pla general de representants locals del Ripollès a l'estació de trens de Ribes de Freser el 10 de juliol del 2019. (Horitzontal)
photo_camera Els representants locals del Ripollès a l'estació de trens de Ribes de Freser.

Indignació a la comarca del Ripollès després que ahir al vespre descarrilés un tren de la línia R3 de Rodalies dins un túnel de Toses sense causar ferits. Alcaldes de la zona i el Consell Comarcal del Ripollès han denunciat aquest matí que aquest incident evidencia un cop més la "deixadesa" i la falta de manteniment de l'Estat en una línia que per a la comarca és "prioritària" i estratègica. El vicepresident en funcions de l'ens comarcal, Josep Coma, ha lamentat que ni el Ministeri de Foment ni Adif hagin comunicat encara al territori les possibles causes i quan es preveu que es pugui resoldre la incidència. "Si són incapaços de la gestió i manteniment de les vies i de comunicar el que ha passat, que facin el traspàs del finançament i de les infraestructures a la Generalitat i a Ferrocarrils de la Generalitat", ha afegit.

"Fa molts anys que portem denunciant la falta de manteniment, les inversions mínimes i l'estat total de deixadesa d'estacions i vies", ha afirmat el vicepresident en funcions del Consell Comarcal del Ripollès, Josep Coma, en una atenció als mitjans a l'estació de Ribes de Freser per valorar el descarrilament del tren de la línia R3 ahir al vespre a Toses. Ho ha fet acompanyat de diferents representants locals que han expressat la indignació del territori per la falta d'inversió. 

L'alcaldessa de Ribes de Freser, Mònica Santjaume, ha posat l'accent en la seguretat d'una línia que per a la comarca és "prioritària" i un eix indispensable per la connexió del territori amb l'àmbit metropolità, la Cerdanya i amb França. Segons l'alcaldessa, "és una línia centenària però no es pot convertir en una línia precària i perillosa" com assegura que ja és per la falta d'inversions que impedeixen tenir-la en les condicions que venen reclamant des de fa anys.

Per la seva banda, l'alcaldessa accidental de Campdevànol, Blanca Sánchez, ha afirmat que és una línia "completament oblidada" per la política estatal i ha recordat que en el cas del seu municipi no tenen ni estació, només un baixador i des de fa molts anys. "Abans que hi pugui haver un accident més gran s'hi ha de posar mà", ha afegit. 

El traspàs de Rodalies a la Generalitat

Els representants locals han lamentat també que cap representant del Ministeri de Foment ni Adif s'hagin posat en contacte amb els ajuntaments i consell comarcal per exposar les possibles causes i detallar quan es podrà restablir el servei. "Només sabem el que ha passat per la premsa", ha lamentat Coma, que ha recordat que tenen la competència de la infraestructura. Des de la Generalitat, en canvi, asseguren que tant el conseller de Territori com el president de FGC així com del Departament d'Interior es van posar en contacte amb l'alcalde de Toses ahir a la nit per seguir de prop la situació.

El territori ha reclamat un cop més el traspàs de la línia a la Generalitat. L'alcaldessa de Ribes, a més, ha recordat que "no hi ha color" si es compara amb el manteniment de les vies i el servei que FGC està duent a terme amb el tren cremallera de Núria que passa pel seu municipi.

"Si són incapaços de la gestió i manteniment de les vies i de comunicar el que ha passat, que facin el traspàs del finançament i de les infraestructures a la Generalitat i a Ferrocarrils de la Generalitat", ha afegit Coma, sumant-se també a la petició de traspàs. 

En el ple del març passat, el Consell Comarcal va aprovar una moció per manifestar aquesta desatenció i demanar a Foment i a Adif que recuperin la base de manteniment de Ripoll amb els mitjans tècnics i humans que tenia el 2011, els quals "es van reduir dràsticament". També es demanava un informe sobre l’estat actual de la línia i el pla de manteniment i no s’ha obtingut cap resposta. 

Coma ha reivindicat la importància d'aquest eix ferroviari, que connecta el Ripollès amb l’àrea metropolitana de Barcelona, la Cerdanya i també Tolosa i París fent transbord a l’estació internacional de la Tor de Querol (Alta Cerdanya), on finalitza la línia. És per això que també ha recordat la necessitat d’executar el desdoblament de la infraestructura fins a Ripoll, cosa que actualment només existeix fins a l’estació de Montcada Bifurcació. Aquest fet converteix l’R3 en l’única línia de rodalies amb via única.

El moment de rebre l'avís i el servei alternatiu per carretera

El tren accidentat era l'últim que feia parada a Puigcerdà des de Ribes de Freser. L'alcaldessa d'aquest últim municipi ha explicat que van rebre un missatge al mòbil del Centre superior de coordinació i informació de l'estructura de protecció civil de Catalunya (CECAT) poc abans de tres quarts d'onze de la nit on s'informava del descarrilament i de l'activació del dispositiu de rescat dels 35 passatgers, que van poder sortir del túnel al cap de tres hores. No hi va haver ferits. 

Aquest tram de línia entre Ribes de Freser i Puigcerdà té una mitjana de 525 passatgers diaris . Renfe ofereix des de primera hora del matí autobusos i taxis que garanteixen el servei entre els dos municipis per tal de cobrir el trajecte de la R3 afectat pel tall de circulació. Mentrestant, tècnics de Renfe treballen per encarrilar el tren accidentat al túnel de Toses i poder-lo retirar durant la jornada. Hi ha un únic eix descarrilat. Adif haurà d'avaluar després els danys causats en la infraestructura abans de decidir quan es pot restablir el servei ferroviari. 

Més a Comarques