L’Ajuntament de Lles de Cerdanya ha denunciat diverses persones com autores d’haver tallat, amb una radial amb bateria, la barrera que limita l’accés motoritzat a la muntanya de Lles i Aransa. Els fets van succeir el passat 26 de juliol, pocs dies després que el consistori cerdà hagués instal·lat càmeres de videovigilància, a conseqüència de diversos actes vandàlics que ja s’havien produït amb anterioritat en la mateixa zona.
L’alcaldessa de Lles, Esther Castilla, ha explicat que “l’existència d’aquest incivisme tan agressiu encara ens referma més en la custòdia del nostre territori, dels boscos, dels camins ramaders i, en definitiva, del nostre patrimoni natural”. Castilla apunta que el model de territori que defensen des de l’Ajuntament “passa per garantir l’equilibri, no fer un ús abusiu de la mobilitat motoritzada, cuidar el bestiar i respectar la transhumància”. L’alcaldessa ha afegit que “defensem la preservació del nostre patrimoni natural, el manteniment de la ramaderia i la salvaguarda dels nostres orígens: recordar d’on venim per saber on volem anar”.
Limitar la mobilitat motoritzada
L’estiu de 2021, l’Ajuntament de Lles va decidir restringir l’accés rodat per la pista forestal que uneix el Cap del Rec i la zona del Fornell. Es tractava de minimitzar les molèsties als vianants i al bestiar i vetllar pel manteniment del medi natural. Aquesta és una pista molt usada en època estiuenca per apropar-se a paratges com els Estanys de la Pera o a cims com ara la Tossa Plana de Lles.
Amb la col·laboració dels Agents Rurals i “després de disposar de tots els permisos necessaris, vam optar per instal·lar càmeres per evitar nous actes de vandalisme”, recorda Ester Castilla, qui ha detallat que unes setmanes abans de la instal·lació del sistema de videovigilància, uns desconeguts ja van tallar, també amb una radial, la mateixa barrera.
Les imatges enregistrades ara, han permès als Mossos d’Esquadra la identificació dels autors de l’acte vandàlic. “Estic convençuda que els autors no són de cap dels pobles del municipi de Lles, provenen d’una altra zona de la comarca i, pel que es veu, tenen una visió molt diferent del model de desenvolupament turístic i econòmic pel qual nosaltres apostem”. Però el més greu per a l’alcaldessa de Lles és la “premeditació” de l’acte vandàlic, “veure com ho tenien tot preparat i que el tall de la barrera amb la radial el fessin en presència de menors d’edat”.
Després que l'Ajuntament de Lles hagi denunciat la infracció als Mossos d'Esquadra, s'ha obert un procés penal i els autors de l’acte vandàlic hauran d'anar a judici. Des del consistori, però, no entenen com no se'ls imposa ja d’entrada una multa. Mossos d'Esquadra i Agents Rurals expliquen que per obrir una sanció administrativa cal trobar els infractors en acció.
Autobús llançadora
Des de la instal·lació de la barrera el 2021, es posa a disposició de veïns i turistes un autobús llançadora per facilitar l’accés a la muntanya de Lles i d’Aransa per a les persones que no vulguin realitzar el recorregut a peu. Els residents o les persones que tenen terres en aquesta part del municipi compten, però, amb una autorització que els hi permet el pas. Els preus són de 2 euros per trajecte i per a nens i jubilats és gratuït.


