Montesa commemora els 75 anys d’història de Montesa amb una exposició al Museu Moto Bassella, el museu de referència en el món de la motocicleta, fins a l’11 d’abril de 2021. El 2020 se celebren 75 anys de la marca degana del motor a nivell nacional i una de les més longeves del món, des de la presentació de la primera moto que posaria en marxa una aventura empresarial irrepetible pels èxits esportius en el món del motor i pels emblemàtics dissenys dels models de motocicleta.
La mostra “Montesa, 75 anys d’una aventura irrepetible”, que ja es pot visitar, fa un recorregut cronològic de la marca fundada per Pere Permanyer el 1945, exposant al públic 116 models de motocicletes agrupades per categories i ordre cronològic: turisme, motocross, trial, enduro i competició. Es tracta de l’exposició més gran i completa quant a continguts expositius, i s’hi poden trobar models mítics de la indústria del motor com la Brio o la Cota, la Cappra i altres models més sorprenents com la Mini Mini o el primer model que va sortir de fàbrica, l’A-45.
L’exposició agafa el relleu a l’exposició “Montesa, la forja d’un mite” del Palau Robert de Barcelona, i n’amplia la mostra amb la col·lecció de motocicletes més gran de la marca al llarg de la seva història. Segons Pep Itchart i Santi Ruiz, comissaris de l’exposició, la mostra recull la col·lecció de peces privades més gran fins al moment. “És molt difícil que totes les motocicletes de l’exposició es puguin retrobar amb les mateixes condicions. Suposa una fita inèdita i gairebé irrepetible per a la història de Montesa”, afirmen.
A banda dels models emblemàtics de Montesa, com l’Impala o la Cota, entre les importants novetats de l’exposició s’hi troba una mostra única d’unitats de competició com els tres models Sprint (1954, Leif Smedh; 1956, J.R. Eizaguirre; i 1958; R. Quinanilla), els dos models participants en el TT de l’illa de Man (XLE-51) o la primera Montesa participant en els ISDT (D-51 Varesse). Per altra banda, la mostra també recull prototips poc exposats fins al moment, com la Fura (1958), una motocicleta escúter dissenyada per Leopoldo Milà amb solucions innovadores per a l’època.
L’exposició mostra la importància de la investigació i el disseny, experimentant amb nous motors i solucions tècniques per a diverses disciplines de la pràctica motociclista. Segons Itchart i Ruiz, “la vida de Montesa és alhora una mostra de superació. Quan el context socioeconòmic no va ser favorable, l’acord i posterior absorció per part d’Honda va permetre la subsistència de la marca amb una nova gamma de models de trial que ara, amb el pilot Toni Bou, representen l’absolut domini del Campionat Mundial”.