NORMALITZACIÓ LINGÜÍSTICA

28 persones en llista d’espera per poder estudiar català a Puigcerdà

A la resta de capitals de l'Alt Pirineu no hi ha ningú en llista d’espera. A la Val d'Aran encara no han arribat els cursos presencials del CPNL
Servei Comarcal de Català de la Cerdanya
photo_camera Alumnes del Servei Comarcal de Català de la Cerdanya fent una activitat / CPNL

Puigcerdà és la única ciutat de la vegueria de l'Alt Pirineu amb llista d’espera per estudiar català als cursos presencials organitzats pel Consorci per la Normalització Lingüística. 28 persones no han pogut accedir al curs a la capital de la Cerdanya. A la resta de capitals de l'Alt Pirineu no hi ha ningú en llista d’espera. A la Val d'Aran encara no han arribat els cursos presencials del CPNL.

300 alumnes inscrits a l'Alt Pirneu

Puigcerdà enguany ofereix 7 cursos presencials del Consorci per la Normalització Lingüística (CPNL) i 165 places disponibles, el nombre d'inscrits és de 151 i la llista d'espera de 28 persones. La Seu d'Urgell oferta 3 cursos, 60 places disponibles i compta amb 23 persones inscrites. Tremp ha programat 3 cursos, 74 places disponibles i 65 persones inscrites. Sort ofereix 2 cursos, 48 places disponibles i les persones inscrites són 29. I, finalment, el Pont de Suert ha organitzat 2 cursos amb 45 places disponibles i el nombre d'inscrits és de 25.

Servei Comarcal de Català de la Cerdanya 3
Alumnes del Servei Comarcal de Català de la Cerdanya fent una activitat / CPNL

9.000 persones en llista d'espera a Catalunya

El creixement de les llistes d’espera és desigual però molt significatiu en molts municipis on es poden fer cursos del CPNL. Barcelona és de llarg la ciutat amb més persones en llista d’espera per cursos presencials el 2024, amb 3.641, més del doble que fa deu anys (+147%), però no és el lloc on més ha crescut la demanda.

Aquest llistat el lideren diverses ciutats mitjanes de Catalunya, i també alguna de gran, que han passat de no tenir a penes persones en espera a tenir-ne desenes, o centenars. La més destacada, Manresa, on el 2019 figurava una sola persona en llista d’espera i aquest 2024 n’ha tingut 371. Tortosa (d’1 a 188), Igualada (d’1 a 121), Vic (d’1 a 112), Figueres (d’11 a 181), Terrassa (de 14 a 211), Sabadell (de 44 a 223), Girona (de 29 a 145) o Santa Coloma de Gramenet (de 83 a 272). En tots aquests municipis ja existia oferta de cursos del CPNL fa cinc anys, però estava més equilibrada amb les sol·licituds de plaça.

Pel que fa al detall comarcal el Berguedà, el Bages, el Baix Ebre i la Cerdanya són els territoris amb un percentatge més elevat de persones interessades en cursar aquests estudis que n’han quedat fora: un 15% de la suma dels inscrits i persones en llista d’espera. A nivell català, aquest percentatge se situa en el 10%. Ara bé, també hi ha una dotzena de comarques amb força equilibri entre oferta i demanda, i on per tant gairebé no hi ha persones sol·licitants desateses. És el cas del Ripollès, l’Alt Urgell, l’Urgell, el Pla d’Urgell, els dos Pallars, Pla de l’Estany, el Solsonès, la Segarra, el Priorat o la Ribera d’Ebre i la Terra Alta.

I encara hi ha alguns territoris on no han arribat els cursos presencials del CPNL, concretament les comarques de l’Aran, la Conca de Barberà, el Lluçanès i el Moianès. “Volem cobrir espais geogràfics que ara mateix no cobrim”, diu al respecte el conseller de Política Lingüística, Xavier Vila. El conseller argumenta que s’ha prioritzat els nuclis amb més demanda per sobre de les localitats petites “amb un o dos inscrits”, on “és difícil” i més costós fer-hi arribar professorat. “Però hi tenen dret”, afegeix. 

Noves inscripcions al desembre

A finals d’aquest mes es publicarà una nova oferta de cursos i a partir del desembre s’obrirà una nova tongada d’inscripcions. El Consorci per la Normalització Lingüística ofereix cursos presencials i en línia, entre moltes altres activitats per fomentar el coneixement del català.