RAMADERIA

El Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici dona suport al projecte de difusió de l'ovella xisqueta

El Parc ha atorgat un ajut de 6.700 euros a l'associació Obrador Xisqueta pel desenvolupament del projecte d'educació i sensibilització "Pasturem el ramat"
Obrador Xisqueta
photo_camera Un ramat d'ovelles xisqueta/Associació Obrador Xisqueta/Foto @pepelechamps

El Parc Natural d’Aigüestortes i Estany Sant Maurici promou la difusió de la importància dels ramats en la conservació dels paisatges. El Parc ha atorgat un ajut de 6.700 euros a l’associació Obrador Xisqueta pel desenvolupament del projecte “Pasturem el ramat” per donar a conèixer el món de les ovelles xisqueta i el seu paper dins dels de l’ecosistema de la muntanya.

Pasturem els ramats xisqueta

A través del projecte s’han editat dos vídeos educatius –un adreçat a educació infantil i cicle inicial i, un altre, destinat a cicle mitjà i superior de Primària–, per donar a conèixer el camí de la llana i dels ramats. D’aquesta manera es descobreix un món format per pastores i pastors, artesans i artesanes de la llana, ramats d’ovelles i uns paratges naturals amb una gran biodiversitat, conservats gràcies al pasturatge d’aquest bestiar.

El vídeo dirigit a educació infantil i primària explica la vida dels ramats d’ovelles al llarg de l’any a través del conte “El jersei de llana”. Per explicar-lo, s’utilitza la tècnica japonesa Kamishibai. Es tracta d’un maletí de fusta que, en obrir-se, deixa el descobert un petit teatre en miniatura.

El vídeo per als alumnes més grans està protagonitzat per una ovella xisqueta que es dirigeix directament als espectadors amb un llenguatge directe, divertit i còmplice. L’ovella protagonista explica a les nenes i nens el cicle de la vida dels ramats a la Vall d’Àssua i els parla de la xolla, l’estiva, la baixada dels ramats i l’hivern als corrals del fons de les valls, així com de l’ofici de pastor i el paper dels ramats en la conservació dels paisatges i la biodiversitat.

Vivències Xisqueta

El projecte s’ha completat amb una campanya de sensibilització que s’ha difós a través de les xarxes socials. La campanya s’ha centrat en mostrar com viuen els ramats, quin paper tenen en l’entorn rural i com treballen les artesanes la llana. La campanya s’ha difós durant tres mesos a instagram, twitter i facebook.