ENERGIA

Endesa innova amb l'ús de drons per senyalitzar la xarxa elèctrica i evitar impactes de les aus

El nou mètode d'instal·lació, desplegat al Parc de l'Alt Pirineu i al del Garraf, redueix els riscos dels operaris
725e1e5d-74e6-4d21-ac68-5c85c51934e6
photo_camera Un dron col·loca un element de seguretat a la xarxa elèctrica del parc del Garraf / Gemma Sánchez

Endesa ha instal·lat aquest dijous nous dispositius de senyalització a la xarxa elèctrica del Parc del Garraf per protegir les aus, especialment l'àliga cuabarrada, en perill d'extinció. Les noves balises, també instal·lades recentment a l'Alt Pirineu, es col·loquen amb un sistema que trenca les dinàmiques habituals de la companyia: un dron articulat s'encarrega d'instal·lar els dispositius, substituint així la tasca d'operaris que haurien de circular a través del cablejat amb uns carros especials. El nou mètode millora la precisió, redueix els riscos dels treballadors, evita haver de tallar el subministrament elèctric i permet salvar les dificultats de l'orografia del terreny, destaquen els responsables de la companyia elèctrica.

El dron utilitzat per posar els aparells és articulat i està equipat amb un element especialment dissenyat per a aquesta funció, ressalta la companyia. D'aquesta manera, el giny està capacitat per transportar l'element senyalitzador, col·locar-lo a la xarxa i tancar-ne els acoblaments per a què quedi fixat.

El tècnic de línies d'alta tensió d'Endesa Jesús Escudero ressalta que l'ús de drons és un avenç "en seguretat dels equips i de les persones". "Podem accedir a punts difícils de manera molt àgil, evitant haver de circular pel cable", celebra. Si no s'utilitzessin drons, els operaris haurien de resseguir el cablejat damunt d'un carro especial, fet que "és molt més arriscat i feixuc".

Al gener, Endesa va utilitzar aquesta tecnologia amb drons per senyalitzar algunes línies de mitjana tensió del Parc de l'Alt Pirineu. Ara, durant maig i juny, la previsió és instal·lar 330 balises repartides en tres línies que creuen una antiga cantera del Parc del Garraf. Dues són de mitjana tensió, i una és d'alta. Els tècnics han començat per aquesta última.

Escudero ha precisat que s'ha apostat per aquest tram de l'antiga cantera -uns 400 metres- "perquè és un punt negre" en l'impacte de vols, segons dades recopilades per la direcció del Parc. El fet que s'aixequi pols del forat de la muntanya, combinat amb la incidència de la llum i el fons marí a la llunyania, acaba generant uns reflexes complicats per a les aus, ha detallat.

Els nous dispositius de senyalització són rotatoris, amb efecte mirall reflectant durant el dia, i elements fluorescents per a la nit per tal d'evitar impactes dels ocells que habiten al parc, especialment l'àliga cuabarrada. Les balises estan fetes de material resistent a les inclemències del temps, recalca la companyia elèctrica.