PATRIMONI

La Diputació promou les tradicions i l’artesania del Pirineu amb la campanya ‘Terra Viva, la veu dels Pirineus’

La campanya pretén mostrar la singularitat de les comarques del Pirineu, promoure l’autoestima de la ciutadania pròpia i estendre a la resta del país una idea d’aquest territori que vagi més enllà del seu potencial i atractiu turístic
Terra-viva-A4-5
photo_camera La Diputació promou la campanya ‘Terra Viva, la veu dels Pirineus’ / Diputació de Lleida

La Diputació de Lleida posa en marxa una campanya de difusió per posar en valor les comarques del Pirineu i fomentar la riquesa cultural de les tradicions del Pirineu més enllà del seu atractiu paisatgístic i turístic, centrant-se en l’aportació sociocultural de persones artesanes i artistes que conserven les formes tradicionals de la llengua i la singularitat dels seus productes a l’alta muntanya.

La campanya, que bateja els Pirineus com a “Terra Viva” i qualifica el so de la forja i del telar així com el parlar pirinenc com “La veu dels Pirineus”, ha estat ideada per Andrea Vives, del gabinet de disseny pallarès Brimbac, i desenvolupada en un vídeo d’un minut i mig per la productora Anna Sastre, del gabinet videogràfic pirinenc Motiva.

Terra-viva-A4-4 (1)

La dissenyadora, i també ceramista, Andrea Vives explica que “a partir dels testimonis i les converses amb persones que han nascut o han anat a viure en aquestes comarques, es vol posar en valor les tradicions i la gran riquesa cultural que envolta cada racó de les muntanyes. Tradicions que avui en dia s’han convertint en el nostre llegat, que ens identifica com a territori i que reescriu dia a dia les pàgines la nostra història”.

Partint de la tornada a casa d’una trementinaire, es mostren les tradicions pirinenques mostrant personatges i les localitzacions amb la col·laboració de Nil Bonet i Gemma Bach, de l’Escola Ridolaina de Montellà; Anna Pal i Ot Pal, del Mas de Sant Vicenç, al Pont de Bar; Gabriel Jordana, de la Vall Fosca; Juanan Sauqué, de la Fonda Campí; Bernat Sauqué i Nausica Sauqué, de Músser a Lles de Cerdanya; el forjador artesà Juli Riu; Michel Bayloch, de Lagrimus Cerdanya; la ceramista i escultora Anna Oliva; l’escultor Aaron Pérez; l’escriptora Núria Garcia Quera; la ceramista Danae Das; i Angelina Vargas, de la casa rural l’Antiga Fàbrica de Senterada.

Aquesta campanya es distribuirà, en una primera fase, pels mitjans de comunicació territorials aprofitant el turisme d’hivern i com a invitació a conèixer el fons tradicional del territori aprofitant la seva estada als Pirineus, per passar a una segona fase de projecció de la Terra Viva pirinenca a escala nacional.