INFRAESTRUCTURES

Acord entre els governs català i espanyol per a la inversió de 260 MEUR en obres de millora a l'Eix Pirinenc

L'arribada de la poblatana Ester Capella al departament de Territori activa l'acord.
Port del Cantó estiu
photo_camera El Port del Cantó, a l'eix pirinenc, entre l'Alt Urgell i el Pallars Sobirà / Feliu Sirvent

El Govern de la Generalitat i la Moncloa han tancat l'acord per perllongar la B-40 i la transferència de 914 milions per a infraestructures. D'aquesta quantitat, 260 MEUR són per a les obres de millora a l'N-260 (Eix Pirinenc). Aquest acord és un pacte al qual ERC va arribar amb el PSOE a canvi d’aprovar pressupostos generals de l'Estat i que la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ja va avançar el passat 20 de juny que s'havia aconseguit. La previsió és que tant l'acord de la B-40 com la transferència de 914 milions per a infraestructures se signin el mateix dia.

Perves Viu
L'N-260 al seu pas pel Port de Perves, a l'Alta Ribagorça /

El protocol, però, encara no té la firma de cap dels membres dels dos governs, que està previst que el rubriquin aquesta setmana, abans que comenci la campanya electoral. El perllongament de la B-40 formava part del pacte pel qual el PSC va facilitar l'aprovació dels darrers pressupostos de la Generalitat i s'havia d'haver tancat a la primavera, però no ha estat fins a l'arribada d'Ester Capella com a nova consellera de Territori que s'ha pogut consensuar. El seu antecessor, Juli Fernàndez, era un històric opositor a aquesta infraestructura, que ja havia rebutjat com a alcalde de Sabadell. Segons la Generalitat, l'entesa sobre la B-40 s'havia assolit fa uns dies però el Govern volia que alhora se signés el protocol de traspàs dels 914 milions.

Ester Capella Parlament Bernat Vilaró
La consellera de Territori, Ester Capella, intervenint al Parlament de Catalunya / Bernat Vilaró

Les citades fonts també concreten que la B-40 no serà una via d'alta capacitat, que es limitarà al tram entre les dues cocapitals vallesanes i que se sufragarà íntegrament amb pressupost estatal i no de la disposició addicional tercera de l'Estatut, com volia el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. El diari, a més, explica que qüestions com el traçat definitiu i la quantitat de carrils per sentit el determinarà el Govern.