FALLES DEL PIRINEU

Els pobles fallaires celebren els deu anys de la declaració Patrimoni de la Humanitat amb un repic de campanes

Els veïns d'Isil s'han trobat a la plaça i han brindat per deu anys més de reconeixement de la Unesco
10 anys Falles celebració 1
photo_camera Els veïns d'Isil, entorn de la foguera, celebrant els 10 anys de declaració de les falles com a Patrimoni de la Humanitat / Marta Lluvich

Els pobles fallaires del Pirineu han celebrat, aquest divendres a les 18.00 hores, els deu anys de reconeixement de la Unesco com a Patrimoni de la Humanitat amb un repic de campanes. Just a la mateixa hora que fa deu anys s'anunciava des de Namíbia, en la reunió del Comitè intergovernamental per la Salvaguarda del Patrimoni cultural immaterial, que les festes del foc passaven a ser reconegudes per la Unesco, ha començat el repic de campanes. A Isil, la quarantena de veïns del poble s'han citat a la plaça, han encès la foguera i han brindat amb vi calent per a deu anys més de Patrimoni de la Humanitat. A les 18.00 hores un veí fallaire del poble ha fet sonar les campanes de l'església per celebrar la inclusió l'1 de desembre de 2015.

10 anys Falles celebració 2
Els veïns d'Isil, entorn de la foguera, celebrant els 10 anys de declaració de les falles com a Patrimoni de la Humanitat / Marta Lluvich

Sota el nom oficial de les Festes del Foc del Solstici d'Estiu dels Pirineus, la Unesco reconeix com a Patrimoni Cultural Immaterial la baixada de falles a 63 pobles de Catalunya, Occitània, Andorra i la Franja de Ponent. Aquest reconeixement ha suposat un impuls per la valorització de la festa i deu anys després una trentena de municipis més han recuperat o introduït aquesta tradició als seus calendaris.

El president de l'Associació de Fallaires d'Isil, Jaume Baltà, ha explicat que la declaració ha fet que la festa hagi canviat i ha reconegut que va ser "una gran empenta" i va portar "molta difusió". Tanta que en un poble de tot just quaranta habitants el dia de la baixada de falles s'hi apleguen més de 4.000 persones. Baltà ha fet la reflexió "si un poble tan petit, necessita una festa tan gran". Ser fallaire "és un orgull", ha sentenciat el president dels fallaires i ha afegit que arran de la festa "vagis on vagis de Catalunya i dius que ets fallaire tothom coneix la festa", fet que no passava anys enrere, ha sentenciat.

10 anys Falles celebració 1
Els veïns d'Isil, entorn de la foguera, celebrant els 10 anys de declaració de les falles com a Patrimoni de la Humanitat / Marta Lluvich

La quarantena de veïns, que el dia 23 de juny baixen falles per donar continuïtat a la festa, tal com els seus avantpassats els hi han llegat, han brindat amb vi dolç a tocar de la foguera per deu anys de patrimoni de la humanitat de les falles, però sobretot, per molts anys més de baixades de falles la revetlla de Sant Joan.