INFRAESTRUCTURES

La Diputació de Lleida preveu assumir el 90% del cost de les obres d’urgència a Escàs, valorades en 220.000 €

El passat mes d’agost, les intenses pluges van provocar una esllavissada a la via d'Escàs, al municipi de Rialp, que la va deixar inutilitzable
Escàs esllavissada diputació 1
photo_camera Reunió, aquest dimarts, a l'Ajuntament de Rialp / @DiputacioLleida

El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, acompanyat del vicepresident Agustí Jiménez, ha visitat aquest dimarts el tram de carretera malmès el passat mes d’agost per les intenses pluges que van caure i que van provocar una esllavissada a la via que la va deixar inutilitzable, a Escàs, nucli del municipi de Rialp.

Talarn i Jiménez han estat acompanyats de l’alcalde de Rialp, Gerard Sabarich, el President del Consell Comarcal del Pallars Sobirà, Carlos Isús, el diputat i alcalde de Soriguera, Josep Ramon Fondevilla, l’alcalde de Sort, Baldo Farré, i el delegat del Departament de Territori a l’Alt Pirineu i Aran, Jordi Mas, i tècnics de l’Àrea de Serveis Tècnics.

Escàs esllavissada diputació 1
Reunió, aquest dimarts, a l'Ajuntament de Rialp / @DiputacioLleida

El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha explicat que “hem volgut visitar in situ el territori on es van produir les esllavissades a l’agost, al terme de Rialp, per treballar la millor forma per intervenir d’urgència. Les vies de comunicació, les carreteres, són bàsiques i des de la Diputació tenim un compromís ferm”.

Pel que fa al finançament de les actuacions d’urgència, la Diputació de Lleida assumirà el 90% del cost de les obres d’urgència a Escàs, valorades en 224.320,22 euros, mitjançant una ajuda directa d’emergència, incloent-hi la reconstrucció de l’accés rodat i el sanejament dels blocs inestables amb la instal·lació d’un sistema híbrid de contenció. Per la seva banda, el Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, es compromet a treballar per aconseguir el pressupost corresponent de l’actuació de Caregue.

Escàs esllavissada diputació 2
Visita aquest dimarts a Escàs, al punt on es va produir l'esllavissada / @DiputacioLleida

En total, el pressupost de les actuacions derivades de les esllavissades d’agost 2025 al terme municipal de Rialp ascendeix a 277.149,43 euros. Aquestes actuacions s’emmarquen dins la col·laboració habitual entre institucions per al manteniment i reparació de carreteres i camins, com ja es realitza en altres municipis de la comarca.

Fins ara, la Diputació de Lleida ha atorgat o està en vies d’atorgar, més de 678.413,74 € en ajuts d’urgència al món local, pel que fa a les comarques pirinenques. Per exemple, s’han fet obres amb caràcter d’emergència pel despreniment de pedres de gran dimensió a la part central del poble de Sellui; la mitigació del risc de despreniments en el vessant muntanyós del camí del Bac dins el nucli urbà de Bellver de Cerdanya, o un nou mur de contenció per despreniment al carrer Sant Miquèu de Vila, a l’EMD d’Arròs e Vila.