INFRAESTRUCTURES

Treballen nit i dia a la línia del tren de la Pobla per renovar les vies dels túnels del traçat

La via única i l'orografia de terreny compliquen unes tasques en les quals hi participen una cinquantena d'operaris

Pla mitjà on es poden veure operaris treballant en la renovació de la via en un túnel de la línia del tren de la Pobla, el 22 de gener de 2019. (Horitzontal)
photo_camera Operaris treballant en la renovació de la via en un túnel de la línia del tren de la Pobla/Oriol Bosch

Una cinquantena d'operaris treballen les 24 hores del dia a la línia de tren de la Pobla de Segur (Pallars Jussà) per renovar les vies dels 42 túnels que hi ha al traçat. Tot i que els treballs de la fase que s'està executant actualment van començar al novembre ara s'estan aprofitant dues setmanes en què el servei de la línia s'ha vist intervingut per fer manteniment dels trens. Així es pot treballar sense parar dia i nit. L'objectiu d'aquesta campanya és renovar 8 túnels i l'ordre d'execució dels treballs es fa per la priorització de seu estat. El cap de l'àrea de via de FGC, Carlos Almoslino, ha explicat que aquesta línia és peculiar perquè al tractar-se d'una via única i trobar-se en una zona amb ''dificultat orogràfica'', sense camins d'accés, els operaris només hi poden arribar per la via i s'ha d'anar als túnels ''per ordre i un a un''.

Pla curt on es pot veure una màquina treballant en la renovació de les vies dels túnels del tren de la Pobla, el 22 de gener de 2019. (Horitzontal)

FGC va començar al 2016 a renovar les vies dels 42 túnels de la línia del tren de la Pobla. Fins ara s'havien renovat els túnels, 3, 6, 10, 11 i 12. El passat 26 de novembre va començar la segona fase de renovació, amb un termini d'execució de 3 mesos i aquest divendres està previst que finalitzi. S'ha actuat en 8 túnels (l'1, el 7, el 8, el 9, el 13, el 14, el 17 i el 19) i el total de metres de via renovada és de 2.262 metres. L'obra ha comptat amb un pressupost de 1.801.387,75 euros.

Per renovar les vies s'han subministrat 4.524 metres de bares de 180 metres, 3.500 unitats de travesses de formigó i 5.300 tones de balast. Els mitjans utilitzats són un tren de treball amb una composició de 6 tremuges i mecanisme de recuperació de balast; una batonadora; una perfiladora; 4 pales carregadores, 3 retroexcacadores bivials i una cinquantena d'operaris.