El sector de l’oli d’oliva al Pallars viu un moment de transformació i creixement. En l’última dècada, la producció ha passat de comptar amb només dues empreses envasadores a arribar a dotze, un èxit que ve avalat per estudis científics recents que situen aquest producte com un referent de qualitat i salut. Laura Rubio, investigadora de la Universitat de Lleida, ha destacat que els resultats de les anàlisis sobre les varietats locals han sorprès, ja que presenten uns nivells de polifenols que dupliquen, o fins i tot superen, la mitjana dels olis d’altres zones. Aquest fenomen s’explica gràcies a les condicions geogràfiques i climàtiques de la comarca. El Jussà és l'única comarca de Catalunya amb gairebé quaranta varietats locals.
Les plantacions, situades entre els 550 i els 830 metres d'altitud, es troben entre les més elevades de la conca mediterrània, donant unes condicions excepcionals per al cultiu de l'olivera. Aquestes característiques donen als olis del Pallars un elevat contingut en polifenols antioxidants, nivells que no es troben en pràcticament cap altre oli de la demarcació de Lleida.
Rubió ha destacat que la quantitat i el tipus de polifenols depenen de factors com la varietat d'olivera, el territori, l’altitud, el moment de la collita, el maneig agronòmic o el procés d'extracció i elaboració, fet que fa que cada oli tingui unes característiques pròpies.
La investigadora ha dit que els consumidors busquen cada vegada més aliments de qualitat i amb beneficis demostrats. En aquest sentit, disposar d'anàlisis científiques permet acreditar les característiques dels olis del Pallars i aportar arguments que n'afavoreixen la diferenciació al mercat.
Aquesta singularitat, estretament vinculada a les varietats autòctones, gairebé quaranta, i a les condicions de cultiu del Pallars, pot convertir-se en un important factor de diferenciació i en una oportunitat per generar valor afegit al territori.
Malgrat la bona marxa de l'oli del Pallars, que ven la totalitat de la producció anual, el sector s’enfronta a problemàtiques globals com la manca de relleu generacional i l’abandonament de les finques.
Pel que fa als beneficis que pot aportar la modernització del reg de la Conca de Tremp per l'olivera, el productor Oriol Sullà ha explicat que "el reg de suport és necessari" per garantir la supervivència de l’arbre i l’estabilitat de les collites davant del canvi climàtic. I ha defensat que no s’ha d’optar per models superintensius que "posin en risc la singularitat química de l’oli". "L’objectiu és utilitzar el reg com una eina de conservació, sense malbaratar recursos i mantenint els estàndards de qualitat", ha dit Sullà.
L'Associació de productors d'oli del Jussà ja compta amb 83 socis, quan fa deu anys eren 30. L'objectiu de l'associació ara és comunicar correctament aquest valor afegit de l'oli del Pallars respecte al de d'altres zones i convertir la seva "singularitat" en el seu segell d’identitat.
Aquestes has estat les principals conclusions de la jornada 'L'oli del Pallars, una oportunitat per al territori', organitzada per Agrotecnio, la Universitat de Lleida, el Parc Agrobiotech Lleida, la Diputació de Lleida i l'Ajuntament de Tremp, en el marc del cicle Breakfast4Inno.


