ENTREVISTA

Maria Pilar Cases: "La nova rotonda és necessària i farà de la zona un entorn més segur"

La construcció de la nova rotonda de Tremp està causant una certa polèmica entre alguns sectors i veïns de la capital pallaresa. Hem parlat amb l'alcaldessa, Maria Pilar Cases, per conèixer de primera mà les raons per construir la rotonda i com ha anat tot el procés administratiu i públic.
Maria Pilar Cases
photo_camera L'alcaldessa de Tremp, Maria Pilar Cases, al despatx de l'ajuntament /Guillem Lluch

Era necessari fer una rotonda d'aquestes dimensions a l'entrada de Tremp?

L’Ajuntament de Tremp encarrega l’any 2008 la confecció del Pla de mobilitat urbana de Tremp. Aquest projecte, supervisat i validat pel departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya acorda, entre altres accions, construir una rotonda a l’avinguda Pirineus per  millorar la mobilitat urbana i la seguretat viària.  Cal destacar que aquest Pla està realitzat per un equip redactor, però que també va tenir en compte l’opinió de la ciutadania i la de les empreses del municipi que utilitzen el vehicle com a eina de treball.

Tant el Pla de mobilitat urbana de Tremp com el Pla de seguretat viària del Servei Català de Trànsit ens deien que calia construir la rotonda

L’any 2010 s’aprova un conveni amb el Servei català de Trànsit per la confecció del Pla de seguretat viària. Aquest pla té un seguiment, tant al 2013 com al 2016, i continua contemplant la falta d’una rotonda a la cruïlla de l’avinguda Pirineus amb el carrer Seix i Falla. Ambdós plans, el de mobilitat urbana i el de seguretat viària, preveuen la creació d’una rotonda, per tant demostra que si és necessària.

Alguns industrials i veïns es queixen que no se'ls ha tingut en compte. Se'ls va convocar per informar o per consensuar?

El projecte de la rotonda, el confecciona, el licita i l’adjudica el departament de Territori i sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya. El dia 5 de març arriba el projecte de la rotonda  a l’Ajuntament, el dia 13 del mateix mes ens confinen. El projecte contempla unes expropiacions, i el dia 11 de juny ens reunim amb els afectats per informar-los. El 25 de juny ens reunim amb els veïns als quals el seu habitatge toca a la nova rotonda, per explicar el projecte i se’ls informa que poden fer al·legacions.

El 28 de gener tenim una videoconferència amb el Servei Territorial de Carreteres de Lleida, on se’ns informa del replanteig del projecte. El 18 de febrer organitzem una reunió presencial amb el Cap i l’equip tècnic del servei territorial de carreteres de Lleida . El 19 de febrer ens fan arribar el projecte modificat. El 20 de febrer ens reunim amb la cap de l’oposició per explicar-li. El 3 de març per petició dels veïns demanem a carreteres que pugi a Tremp per fer una reunió el 5 de març amb els veïns.

Hem fet reunions amb els veïns afectats i  personalment, he atès de forma individual totes aquelles persones que m’han demanat hora per parlar del projecte.

Després dels fets ocorreguts els últims dies, aquest dijous 29 d’abril, hem organitzat un altra reunió informativa amb els veïns. També personalment, he atès de forma individual totes aquelles persones que m’han demanat hora per parlar del projecte.

20210428_163016

Aquesta és una obra de la Generalitat. L'Ajuntament ha negociat el projecte amb Territori per adequar-lo a les necessitats de Tremp?

L’Ajuntament no hem presentat cap al·legació, però si vam realitzar diverses consideracions per poder modificar el projecte i adaptar-lo, aquestes s’han tingut en compte. També l’ajuntament va oferir als veïns poder ajudar-los a recollir al·legacions i presentar-les, així ho vam fer.

Hi ha alguna possibilitat de fer canvis i modificar el projecte?

El projecte ja està adjudicat i ja s’han iniciat les obres. Va estar a informació pública i va rebre 9 al·legacions que han estat desestimades.

Voldria transmetre als veïns i veïnes que aquesta rotonda és necessària, i axí ho han corroborat els diversos equips de govern amb diferents partits polítics en les seves legislatures passades.

A finals d’any el mateix departament de Territori i Sostenibilitat va voler presentar sobre el terreny la proposta perquè havien detectat anomalies i gràcies a aquesta tasca van poder corregir algunes deficiències. Entenc que ara ja es dóna per bo.

Crec que un cop estigui acabada moltes persones veuran que queda bé i calia fer-la.

Voldria transmetre als veïns i veïnes que aquesta rotonda és necessària, i axí ho han corroborat els diversos equips de govern amb diferents partits polítics en les seves legislatures passades. El projecte farà de la zona un entorn més segur. Entenc que els canvis sempre fan por i causen rebuig, però el temps i l’experiència ens han donat la raó que moltes orbes que s’han realitzat a la ciutat que podien generar controvèrsia, un cop acabades han rebut el beneplàcit dels ciutadans. Crec que un cop estigui acabada moltes persones veuran que queda bé i calia fer-la.