PATRIMONI

Cent anys de l’arrencament de les pintures de Mur

Els fets en qüestió, que van tenir lloc a la Col·legiata de Santa Maria de Mur (Pallars Jussà) l’any 1919, van suposar un punt d’inflexió en la preservació i la protecció de l’art a Catalunya

Acte presentació 2
photo_camera Acte presentació de les activitats del centenari/Lorena Farràs

El 7 d’abril va ser presentat el programa d’activitats en commemoració del centenari de l’arrencament i venda del fresc romànic de la Col·legiata de Santa Maria de Mur, la primera de moltes pintures de l’estil romànic català que varen patir aquestes circumstàncies. El programa, que engloba un conjunt d’activitats entorn d’aquests fets, té com a tret de sortida el proper 5 de maig, dia en que la canònica celebra el seu aplec anual. L’acte de presentació va ser presidit pel director executiu de l'Agència Catalana de Turisme, Patrick Torrent, l’alcalde de Santa Maria de Mur, Josep Maria Mullol, i la primera tinent d’alcalde, Conxi Rodríguez.

Els fets ocorreguts a Santa Maria de Mur l’any 1919 van suposar un punt d’inflexió en la preservació de l’art a Catalunya i foren determinants per a promoure la protecció de l’art sacre pirinenc. La principal conseqüència va ser la posada en marxa per part de la Mancomunitat de Catalunya de la Campanya de Salvament del Romànic Català, en el marc de la qual els frescos de les esglésies del Pirineu van ser arrencats i dipositats a l’actual Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). És precisament gràcies a aquesta campanya que el MNAC disposa avui en dia d’una de les millors col·leccions de pintura mural romànica a nivell mundial.

Col·legiata de Santa Maria de Mur (900x675)

Els fets de 1919

L’estiu del 1919, el marxant d’art nord-americà Ignasi Pollak va comprar les pintures de l’absis de la Canònica de Santa Maria de Mur, un pantocràtor del segle XII, al responsable de la parròquia. Tres experts italians les arrencaren a través de la tècnica de l’strappo, sent la primera vegada que es practicava aquest sistema a Catalunya. Per tal de facilitar-ne l’extracció i el trasllat a Barcelona, on les esperava el col·leccionista Lluís Plandiura, van dividir les pintures en tres parts.

El president de la Mancomunitat (Puig i Cadafalch), el pintor Joan Vallhonrat, el museòleg Joaquim Folch i Torres, i el director de la secció d’Art Medieval i Modern de la Junta de Museus (Jaume Bofill), varen intentar evitar l’exportació de l’obra i fins i tot aturar-ne la venda, però no disposaven dels mecanismes legals necessaris.

Dos anys més tard, Plandiura envià les pintures a Nova York. A l’abril de 1921, van ser venudes en una subhasta que guanyà el Museum of Fine Arts de Boston, on segueixen a dia d’avui. A la Col·legiata s’hi pot veure una còpia, per la qual va ser necessari pagar drets de reproducció.

El programa

Sota el títol “Mur: cent anys de l’arrencament de les pintures”, s’engloben una sèrie d’activitats que volen recordar els fets ocorreguts l’any 1919, quan es varen arrencar i vendre les pintures romàniques de Santa Maria de Mur. El tret de sortida és el dia 5 de maig, coincidint amb l’aplec de la Col·legiata de Mur, que se celebra el primer diumenge de maig. Enguany assistirà a l’aplec un grup de periodistes i operadors turístics nord-americans. Un altre acte destacat del programa és el debat entre Manel Vilar i Martí Gironell sobre les relacions entre col·leccionistes i institucions en l’arrencament de pintures. Vilar és autor del llibre Lluís Plandiura. El gran Col·leccionista, mentre que Gironell parla d’aquests fets en la seva novel·la Strappo.

“Mur: cent anys de l’arrencament de les pintures” és una iniciativa conjunta de l’Ajuntament Castell de Mur, l’IDAPA, el Bisbat d’Urgell, el Consell Comarcal del Pallars Jussà, el MNAC, l’associació Pirineus.Watt, Peperepep Cultural i Cal Soldat. L’activitat s’emmarca dins l’Any del Turisme Cultural 2019.