LLIBRE DEL PIRINEU

El Refugi s'omple d'humor i bona literatura en la presentació de 'Les estrelles de Lilith' de Laura Casanovas

"La lectura ens farà lliures, més feliços i millors persones", ha sentenciat l'escriptora davant la complicitat del públic.
Laura Casanovas El Refugi 2
photo_camera Laura Casanovas i Montse Milan aquest dijous a la llibreria El Refugi de la Seu d'Urgell / Feliu Sirvent

El riure deslligat i encomanadís de la Laura Casanovas ha omplert aquest dijous la llibreria crítica El Refugi de la Seu d'Urgell, durant la presentació de la seva novel·la Les estrelles de Lilith (Columna), guanyadora del XII Premi Carlemany per al foment de la lectura. L'humor i la bona literatura han estat protagonistes d'una conversa fantàstica entre l'autora i la Montse Milan, membre de l'Associació Llibre del Pirineu, en el marc del cicle Llegir el Pirineu. La lectura ens farà lliures, més feliços i millors persones, ha sentenciat Casanovas davant la complicitat del públic.

Laura Casanovas ha parlat dels seus inicis, de la fal·lera per llegir que tenia de ben petita, a casa meva hi havia molts llibres, mirava les novel·les dels adults i desitjava poder llegir-les totes. També, de com encara ara manté intacta la il·lusió perquè li expliquin històries i de quan va començar als 11 anys a escriure diaris personals, escrivint el què em passava i el que sentia. La seva primera novel·la, Un estiu a la fi del món, guanyadora del 46è Premi Ciutat d’Olot de Novel·la Juvenil, la va escriure un estiu de vacances a les Cases d'Alcanar. Abans de novel·la, s'havia dedicat als contes: suposo que és el procés pel qual passa tothom. 

Laura Casanovas El Refugi
Laura Casanovas i Montse Milan aquest dijous a la llibreria El Refugi de la Seu d'Urgell / Feliu Sirvent

 

Sinopsi de Les estrelles de Lilith

La Maria és una noia de quinze anys que ha viscut sempre a Barcelona amb la seva mare, la Maica. Un bon dia la mare s’enamora per Tinder d’un policia andorrà, l'inspector Batlló, i totes dues se’n van a viure a Andorra per estar amb ell. L’enamorat de la mare els ha explicat que el seu país és el més segur i tranquil de tot l’hemisferi nord terrestre, però el mateix dia que arriben la Maria i la seva mare hi apareix un home crucificat en una torre de comunicació del Pic de Carroi, amb un gat esbudellat a cada banda. I pocs dies més tard, una dona morta. La trama policial d’investigació dels assassinats s’anirà entrellaçant amb les peripècies de la protagonista i la seva adaptació al nou país. Tot això, amb l’assetjament de rerefons, que es pot veure en diverses situacions i que té un desenllaç bo. M'agraden les històries amb final feliç, ha conclòs Casanovas. 

Ajuntar dues trames en una novel·la

Laura Casanovas ha explicat que tenia ganes de fer una novel·la amb una noia jove com a protagonista, ambientada a Andorra, però també fer-ne una altra de policíaca per a adults. Al final va tenir la idea d’ajuntar les dues, a través de dues històries que es van entrellaçant entre si. Assegura que quadrar les dues trames no va ser complicat perquè el protagonista de la trama policíaca és la parella de la mare de la noia i això és molt bo per a la novel·la, perquè pot agradar tant al públic juvenil com al públic adult. La història de Les estrelles de Lilith va sorgir a partir de dues converses: una amb el mossèn Ramon de Canillo, de qui soc molt amiga i em va explicar que encara avui dia continuen havent-hi exorcismes; i una altra, amb un company que treballa al Ministeri de Cultura d'Andorra, el qual em va fer arribar un parell de llibres sobre sectes satàniques per a documentar-me i a partir d’aquí va anar creant una sèrie de crims relacionats amb fets satànics. 

Laura Casanovas El Refugi 3
Laura Casanovas / Feliu Sirvent

El perfil

Laura Casanovas Borrell va néixer el 1973 a la Seu d’Urgell. Va estudiar Filologia Catalana a la Universitat de Barcelona i la seva primera feina va ser com a lexicògrafa a l’Institut d’Estudis Catalans. Del 2001 al 2004 va viure a Alemanya i va treballar de professora d’espanyol per a adults. Des de fa catorze anys viu amb el seu marit, els seus dos fi lls, tres gossos i un gat al poble dels seus avis, el Ges, un poblet molt petit a prop de la Seu d’Urgell. Actualment treballa de professora als centres de català per a adults del govern d’Andorra. L’any 2015 va publicar la seva primera novel·la juvenil, Un estiu a la fi del món. El 2023 va guanyar el XII Premi Carlemany per al foment de la lectura amb la novel·la Les estrelles de Lilith (Columna).