Josep Lluís Giménez: "Cada dia passen uns 6.000 vehicles pel Túnel del Cadí"

El periodista Juan Pablo Torrents-Faura ha entrevistat per a VIURE ALS PIRINEUS al director general de Túnels de Barcelona i Cadí, Josep Lluís Giménez, per valorar els 30 anys de la construcció del Túnel del Cadí que es va inaugurar el 29 d'octubre de 1984

 

El 29 d’octubre de 1984 quedava inaugurat el túnel que enllaçaria dues comarques, el Berguedà i la Cerdanya, separades històricament per la serralada del Cadí: neixia el Túnel del Cadí. Des del territori feia dècades que es reclamava aquesta  infraestructura que, finalment, es va començar a construir el 1977.

La història del túnel es remunta a principis del segle XX. Ja aleshores, els habitants de l'Alt Berguedà tenien la urgent necessitat socioeconòmica de comunicar-se amb la Cerdanya, dues comarques separades per la Serralada del Cadí.

Com ha canviat en aquests 30 anys la fisionomia de la serra del Cadí i la manera de funcionar per a la gent de l’Alt Berguedà i la Cerdanya? Doncs bé, podríem parlar amb molta gent de l’entorn però per donar-nos una visió potser més tècnica i “externa”, mantenim una conversa amb el director general dels Túnel del Cadí i Barcelona des de gener de 2013. Parlem de Josep Lluís Giménez, economista i amb una àmplia experiència en la gestió d’autopistes, primer a Acesa i posteriorment a Abertis.

Des que es va incorporar a Túnels com a Director General, quins han estat els seus principals objectius?

Els nostres principals objectius se centren en sostenir un nivell de servei adient amb una infraestructura de qualitat que permeti la comunicació de les comarques interiors i de litoral amb el Pirineu. Els elements substancials que ens caracteritza són la seguretat vial, el confort de la via, la fluïdesa i el servei als usuaris i clients per gaudir sempre d’una experiència satisfactòria en els seus desplaçaments.

De cara al futur, impulsarem el corredor del Llobregat com un eix que permeti connectar Catalunya i França, desitjant que Toulouse i la seva industria visualitzi aquest corredor com el més eficient per a la sortida marítima de les seves mercaderies.

Quina valoració fa dels 30 anys del Túnel del Cadí?

El Túnel del Cadí, és el segon túnel més llarg de tot Catalunya amb 5 quilòmetres de longitud, ha estat una de les infraestructures clau en la vertebració del territori, en apropar Barcelona i el Pirineu central d’una manera ràpida, segura i respectuosa amb el medi natural en el qual s’integra. L’impacte econòmic del Túnel del Cadí ha estat de primera magnitud, contribuint decisivament en la terciarització d’un territori depenent, fins a la seva posada en servei, del sector primari. El desenvolupament del turisme, la promoció d’esports de neu i muntanya, i la proliferació de segones residències, han transformat la realitat social i econòmica del seu entorn.

Quin impacte ha tingut el túnel en el medi natural on es troba ubicat, com és el Parc Natural del Cadí-Moixeró?

El fet de discorre pel parc construcció, integrant una infraestructura d’aquest nivell en harmonia amb l’entorn, i partint del respecte i la protecció del medi ambient.

A més a més, s’aprofiten els recursos hídrics per a generar l’electricitat necessària per al funcionament de la infraestructura, mitjançant la central hidroelèctrica Maurici Roset, al riu Gréixer.

En aquestes 3 dècades, quines millores i /o reformes s’han fet al túnel?

Des de la seva posada en servei s’ha treballat per tal d’assolir els màxims nivells de qualitat i seguretat duent a terme importants inversions per tal de millorar el servei de  la infraestructura, un exemple va ser la construcció de la galeria de serveis i d’evacuació a l’any 2008 amb una inversió de més de 20 milions d’€, la repavimentació de la traça que es duu a terme periòdicament per tal de garantir el perfecte estat del ferm, l’adequació de la infraestructura als requeriments mínims de seguretat de la Directiva europea, la millora de l’enllumenat i dels sistemes de control per millorar la seguretat i la comunicació, la flota de vehicles per donar servei en cas de nevades, etc.

Quants vehicles circulen cada dia pel túnel i quins dies té més afluència?

Durant l’any 2013 la mitjana diària de vehicles que van passar pel túnel del Cadí es va situar en els 5.732. Entre setmana, de dilluns a dijous el trànsit prové majoritàriament de les comarques veïnes, i els caps de setmana i festius direcció Nord, la major part de viatgers provenen de Barcelona i rodalies. Pel que fa als mesos d’estiu s’observa una afluència important de vehicles que provenen d’Europa. També podem dir que el 94% dels trànsits els realitzen turismes i únicament el 5% es tracta de camions.

Quins són els plans del túnel per als propers anys?

El nostre objectiu és continuar mantenint els nivells de qualitat i seguretat del servei públic que es presta, fent que el Túnel del Cadí sigui un via de referència en la gestió de la mobilitat del territori.

Fins quan haurem de pagar el peatge del túnel?

Túnels acaba d’iniciar el seu recorregut, i la concessió de la gestió té una durada de 25 anys, qualsevol canvi en el tipus de gestió de la infraestructura no depèn de la concessionària, sinó de l’administració titular de la via, que en aquest cas és la Generalitat de Catalunya.