La Cerdanya i el Berguedà diuen prou a les cues a la C-16

El notable caos circulatori amb cues quilomètriques que el cap de setmana passat va col·lapsar els accessos al túnel del Cadí ha esgotat la paciència dels alcaldes de la Cerdanya i el Berguedà, tal i com publica avui el diari La Vanguardia. Cada cap de setmana es viuen situa­cions semblants, però divendres passat les retencions van ser especialment intenses i l'alcalde de Puigcerdà, Albert Piñeria, va ser el primer en demanar solucions. Durant tota la setmana altres representants polítics i del sector turístic s'han sumat a les queixes de Piñeira i han reivindicat solucions immediates a aquest problema que ja fa massa que dura.

16387195_361825297534175_2406602302161542555_n
photo_camera Imatge de les cues de divendres. Foto: Facebook de Marc Fernàndez.

Els alcaldes apressen a ampliar la C-16 en el tram entre Berga i Bagà i consideren que la construcció d’un tercer carril reversible en aquest tram, on la calçada passa de dos carrils a només un, solucionaria un problema endèmic. El drama s’agreuja els caps de setmana d’hivern atesa la massiva afluència de conductors cap a les pistes d’esquí del Pirineu català i Andorra. Fa una setmana el caos va ser més greu per la nevada, fet que va obligar el Servei Català de Trànsit a restringir el pas dels vehicles pesants i a permetre l’accés únicament de turismes amb cadenes o pneumàtics d’hivern. Les retencions van arribar als 40 quilòmetres i els automobilistes van trigar entre quatre i cinc hores per cobrir un trajecte que en condicions normals fan en només dues. Diumenge, en l’operació tornada, ja sense neu, es van registrar fins a 27 quilòmetres d’embús entre la boca sud del túnel i Berga, malgrat que els tècnics de Trànsit havien establert mesures preventives, com ara l’eliminació del carril lent.

Alcaldes de les comarques del Berguedà i la Cerdanya, comarques unides pels cinc quilòmetres del túnel del Cadí, consideren que la C-16, la principal via d’accés a les estacions d’esquí, no pot assumir tant de trànsit en determinats dies. Segons dades de la concessionària del túnel del Cadí (facilitades a La Vanguardia) divendres van transitar per aquesta via de peatge 8.650 vehicles; dissabte, 10.272; i diumenge, 13.818. Són xifres habituals durant la campanya d’hivern. Entre setmana, en canvi, la via registra una intensitat mitjana diària d’uns 6.000 vehicles. “La solució a les cues passa per desdoblar la infraestructura, que està al límit en moments concrets”, explica l’alcalde de Bagà, Nicolás Viso, que recorda que aquesta carretera és l’única que té el municipi per anar a Berga, la capital de comarca, on es concentren la majoria de serveis per a la població. “No tenim alternatives”, assenyala l’alcalde de Guardiola de Berguedà, Josep Lara. Les queixes també arriben de l’altre cantó del túnel. “Fins que no tinguem el doble carril, el problema persistirà”, assegura l’alcalde de Fontanals de Cerdanya, Ramon Chia. L’alcalde d’Alp i president del Consell Comarcal de la Cerdanya, Ramon Moliner, creu que el desdoblament de la via evitaria aquests col·lapses, però reconeix que el tram pendent de desdoblar és el més car i difícil per la seva orografia. “Seria una opció a llarg termini, però a curt cal buscar altres solucions”.

La principal opció de la Generalitat és construir un tercer carril reversible entre Berga i Bagà. Fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat asseguren que actualment s’està redactant el projecte, que preveuen tenir enllestit a l’estiu, malgrat que el 2015 l’aleshores conseller Santi Vila va explicar que la previsió era acabar la redacció del projecte el 2016. L’obra consistirà a duplicar un tram de 6,5 quilòmetres entre el final de l’autovia existent i Cercs. Des d’aquest punt i fins a Bagà es crearà un tercer carril. Es tractarà d’un carril reversible que es formarà mitjançant una màquina que desplaçarà transversalment una barrera de formigó que separa els dos sentits de circulació, fet que permetrà la formació de dos carrils en sentit nord per facilitar la circulació de sortida cap a la Cerdanya i, en els dies de tornada a Barcelona, es formaran dos carrils en sentit sud. Les obres tenen un cost d’uns 140 milions d’euros. “Aquesta solució permetrà absorbir puntes de trànsit de fins a 20.000 vehicles els caps de setmana”, subratlla el president del Consell Comarcal del Berguedà i alcalde de Gironella, David Font. Lluny queda el projecte de desdoblament que va presentar el conseller Joaquim Nadal el 2009, pressupostat en més de 700 milions d’euros i que llavors va ser descartat per massa car.

Alguns alcaldes de la Cerdanya com els de Das, Enric Laguarda, i Urús, Miquel Tor, es qüestionen si aquesta mesura no acabarà traslladant les retencions a l’interior del túnel, on hi ha un carril per sentit. “O és que potser també desdoblaran el túnel?”, es pregunta Tor, en declaracions al rotatiu del Grup Godó.