EDUCACIÓ

L'Alta Ribagorça presenta el projecte 'Patis Coeducatius' amb la implicació de tota la comunitat educativa

S'ha treballat conjuntament des de l'etapa infantil fins a secundària per dissenyar espais "no excloents i estimulants"
c7529db3-d198-4363-b659-83276e5ef5d1
photo_camera c7529db3-d198-4363-b659-83276e5ef5d1

Tenir el pati somiat perquè infants i joves puguin créixer social i emocionalment és l'objectiu del projecte "Patis Coeducatius a l'Alta Ribagorça" que aquest matí s'ha presentat en diversos centres escolars de la comarca i que demà continuarà als centres educatius del Pont de Suert.

Per primera vegada s'ha treballat conjuntament des de l'etapa infantil fins a secundària en un projecte comú, fet que el converteix en un projecte pioner on s'ha implicat tota la comunitat educativa de la comarca, explica el president del Consell Comarcal, Albert Palacín.

El projecte neix arran de la Taula de Salut d'infància i ha estat liderat i finançat pel Consell Comarcal amb col·laboració del Centre de Recursos Pedagògics de l'Alta Ribagorça. Un equip tècnic format per especialistes en coeducació de la consultoria en perspectiva ha guiat tot el procés i ha redactat els informes diagnòstics que han permès fer una fotografia fixa dels patis i una proposta d'àmbit comarcal.

40832a12-1f58-4cc1-827c-e6a28ea88c3a
Avui s'ha presentat el projecte en els centres educatius de l'Alta Ribagorça / CCAR

Aquest equip el configuren les psicopedagogues Maite Ojer i Blasi, Maria Rakitina i Anna Estudillo Viera. Durant dos cursos lectius s'ha implicat a tots els agents per repensar els espais escolars i educatius en els quals es produeixen les interaccions entre l'alumnat per tal d'aconseguir que siguin indrets no excloents i estimulants per a totes les persones que els transiten.

Alumnat, professorat i famílies han treballat, s'han format i han creat grups d'observació directa que han permès recollir dades de l'estat dels patis tant en l'àmbit físic com funcional i relacional. L'alumnat dels diferents centres s'ha involucrat en aquesta tasca, amb l'acompanyament del professorat implicat.

En el cas de l'Institut El Pont de Suert, alumnat i professorat s'han unit per crear una comissió de coeducació que ha liderat el procés de reflexió i diagnosi dels espais comunitaris del centre, sempre sota l'assessorament de l'equip tècnic. Segons explica Maite Ojer, a partir de les diferents diagnosis obtingudes, l'alumnat ha pogut expressar les seves opinions i desitjos pel que fa a l'organització i gestió dels seus espais d'interacció, a través d'entrevistar als nens i nenes per a poder recollir les seves idees sota el lema "el pati somiat".

vilaller_paticoeducatiu (12)
Presentació del projecte a l'Escola Vidal i Abad de Vilaller / CCAR

La diversitat dels centres implicats que abasta canalla des dels 0 als 18 anys, és una de les característiques més singulars del projecte i més que abasti a tota la comarca. Aquestes característiques fan que el projecte "Patis Coeducatius a l'Alta Ribagorça" sigui únic i transversal.

Una font al pati per beure i sobretot jugar, xarxes a les porteries, troncs i jocs d'equilibri, espais que convidin a la tranquilitat, tenir plantes per cuidar o repintar les pistes de bàsquet són alguns dels exemples de com transformar els espais sense massa inversions. Ara caldrà que els ajuntaments, propietaris d'aquests espais, s'impliquin per poder fer realitat els somnis de grans i infants buscant línies de finançament per executar els canvis.

Avui s'ha presentat el projecte en els centres educatius, Escola Vall de Boí de Barruera, Escola Vidal i Abad de Vilaller i Llar Infants Vall de Boí. Demà serà el torn de la Llar d'Infants Blauet, Escola Ribagorçana del pont de Suert i l'Institut El Pont de Suert.