Un projecte de l'INS La Valira de la Seu opta als Premis Ecoinnovació de la Fundació Endesa

Han passat a la fase final els treballs presentats per l’alumnat de l’Institut Guillem Catà de Manresa, l’INS La Valira de la Seu d’Urgell i l’IES Maremar del Masnou. El treball presentat per l'INS La Valira es diu 'Climometer' i és una aplicació desenvolupada per 60 alumnes de 3r d’ESO de l’institut, organitzats com una empresa en diferents comissions i un objectiu: crear una aplicació que permetés a qui l’usi autoavaluar el seu percentatge de sostenibilitat a través d’un termòmetre.
ECOINNOVACI‡ - Climometer INS La Valira de la Seu d'Urgell
photo_camera Imatge del Climometer.

Tot i les circumstàncies derivades de la crisi de la COVID-19, que ha fet que els treballs s’hagin hagut d’acabar de manera telemàtica, dels 14 projectes catalans que s’havien presentat inicialment, 3 han arribat a la fase final. Així, opten a la quarta edició d’aquest certamen ‘L’Aula Sostenible’, de l’alumnat de cicle formatiu de l’Institut Guillem Catà de Manresa; ‘Climometer’, del grup de 3r d’ESO de l’INS La Valira de la Seu d’Urgell i ‘Eco-Lògics’ un projecte integral de centre de l’IES Maremar del Masnou.

‘L’Aula Sostenible’, Institut Guillem Catà

El projecte va arrencar amb l’objectiu d’augmentar el nombre de matrícules al cicle de fusteria proposant un projecte engrescador: crear un aula sostenible per a substituir els barracons de l’escola i que fos fàcil de replicar a d’altres centres. Així, es va concebre l’Aula Sostenible, un espai autosuficient energèticament, fet amb productes de proximitat, salubre, respectuós amb el medi ambient i de zero emissions. En aquesta aula s’està impartint el nou cicle de fusteria que ofereix el centre, on les matrícules en aquesta especialitat es van multiplicar per dos arran del projecte.

‘Climometer’, INS La Valira

És una aplicació desenvolupada per 60 alumnes de 3r d’ESO de l’institut, organitzats com una empresa en diferents comissions i un objectiu: crear una aplicació que permetés a qui l’usi autoavaluar el seu percentatge de sostenibilitat a través d’un termòmetre. A més, l’aplicació proposa idees i canvis d’hàbits per millorar i ser més ecològic. Es tracta de la tercera aplicació que desenvolupa aquest centre i malgrat no es pot descarregar encara al Play Store, sí que està disponible al web del centre. Des de l’institut destaquen la metodologia de treball ja que es tracta d’un projecte multidisciplinar on s’impliquen diverses matèries.

‘Eco-Lògics’, IES Maremar

L’IES Maremar fa anys que treballa com a Escola Verda, fent que tots els seus processos siguin el màxim de sostenibles possible. S’han presentat a Ecoinnovació englobant totes les actuacions i activitats que duen a terme per a aquest fi a Eco-Lògics. Entre elles, algunes de les més destacades són el joc de rol ‘Climate Crisis’, on l’alumnat reprodueix una convenció internacional de les Nacions Unides i debat i pren decisions per combatre l’emergència climàtica des de la política internacional. Altres accions destacades han estat activitats relacionades amb els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible), millores per una gestió més eficient i el desenvolupament de l’hort.

“Té un gran mèrit que alumnes i professorat hagin aconseguit finalitzar aquests projectes en les actuals circumstàncies”, ha assenyalat Alberto Fernández Torres, director general de la Fundació Endesa. “Agraïm molt sincerament a tots aquests centres que hagin mostrat tant d’interès i compromís per l’educació i conscienciació mediambiental dels estudiants”, ha afegit.

Ecoinnovació és un certamen dissenyat conjuntament per la Fundació Endesa i la Fundació Europea Sociedad y Educación que té l’objectiu de potenciar l’educació i l’interès per al medi ambient del jovent tot impulsant valors centrats en la responsabilitat, el compromís i la cooperació en la preservació de l’entorn. En l’actual edició, els temes principals escollits per l’alumnat i l’equip docent han estat la conservació d’ecosistemes aquàtics, terrestres i urbans i la seva protecció davant espècies invasores; solucions tecnològiques creatives per a la reutilització de plàstics i d’altres materials o el desenvolupament d’auditories energètiques als propis centres, entre d’altres.  

Sobre la Fundació Endesa

La Fundació Endesa, presidida per Juan Sánchez-Calero, té com a objectiu principal contribuir al desenvolupament social a través de projectes educatius, de formació per a un lloc de treball, mediambientals i culturals.

Els projectes educatius de la Fundació estan orientats, fonamentalment, a fomentar la innovació en l’educació en tots els nivells i a promoure l’excel·lència acadèmica en l’àmbit universitari a través d’ajudes, beques i càtedres.

Els projectes de formació per a un lloc de treball posen el focus en la promoció del talent de persones en risc d’exclusió social, joves emprenedors amb pocs recursos i professionals majors de 50 anys.

Els seus projectes mediambientals estan centrats, prioritàriament, a impulsar l’educació i la cultura ecològiques.

Sobre els projectes culturals, destaquen els dedicats a la il·luminació de monuments artístics, a la conservació i difusió del patrimoni industrial històric del sector elèctric espanyol i a la col·laboració amb entitats culturals espanyoles de primer nivell. Més informació: http://www.fundacionendesa.org/

Sobre la Fundació Europea Sociedad y Educación

La Fundació Europea Sociedad y Educación és una entitat privada i independent que promou la defensa pública de l’educació com a fonament del progrés i desenvolupament de les societats democràtiques. A través del seu Institut d’Estudis Educatius i Socials realitza estudis jurídics, polítics, educatius, econòmics i sociològics, tot obrint espais de reflexió, anàlisi, formació i assessorament a institucions i entitats tant públiques com privades. A través de la seva col·laboració amb la Fundació Endesa, fa que tant els joves com l’educació siguin protagonistes i actors d’una nova cultura ecològica, compromesa i responsables.

Més informació a http://www.sociedadyeducacion.org