AEROPORTS

L'aeroport de la Seu arriba als deu anys amb la maniobra de vol d'aproximació amb GPS aprovada i vuit hangars construïts

Hi ha cinc empreses instal·lades a la infraestructura, que va tancar el 1984 i no va recuperar l'activitat fins el 2010
Pla general de l'avió de verificació de vol aproximant-se a la pista d'aterratge de l'aeroport d'Andorra - la Seu d'Urgell mentre es comprova el funcionament del sistema d'aproximació instrumental amb GPS, el 17 de setembre de 2019 (Horitzontal).
photo_camera Avió de verificació de vol aproximant-se a la pista d'aterratge/Albert Lijarcio

L'aeroport d'Andorra – La Seu d'Urgell compleix deu anys de reobertura, després d'haver estar tancat al trànsit a partir de l'any 1984. Precisament enguany, des del 23 d'abril passat, la infraestructura ha incorporat una maniobra de vol instrumental basada només en GPS, una tecnologia d'alta precisió que s'implementa per primer cop a l’Estat i que facilita l'aterratge en condicions meteorològiques desfavorables, amb la qual cosa les companyies aèries o els vols xàrters tenen més possibilitats d'oferir operacions regulars. A més, en una dècada s'ha passat d'un hangar a tenir-ne vuit i se n'han adjudicat cinc més aquest 2020, amb els quals s'omple tot el perímetre de la plataforma, on hi ha cinc empreses instal·lades.

Pla general de l'interior de la torre de control de l'aeroport d'Andorra - la Seu d'Urgell, el 17 de setembre de 2019 (Horitzontal).

(Foto: Interior de la torre de control/Albert Lijarcio)

En una primera fase, l'any 2010, l'aeroport va obrir com a aeròdrom d'ús restringit, després d'haver realitzat els estudis necessaris per analitzar el compliment de la normativa de la infraestructura i de les necessitats mínimes d'inversió per a la seva reobertura. En aquest període es van dur a terme les obres per adequar la infraestructura existent per a la reobertura al trànsit i que van consistir en pavimentar la pista i la plataforma, incorporar nous sistemes d'abalisament, remodelar els edificis i la instal·lació d'una nova estació de combustible.

Pla general de la zona d'aparcament dels avions i dels hangars de l'aeroport d'Andorra - la Seu d'Urgell vista des de la torre de control, el 17 de setembre de 2019 (Horitzontal).
(Foto: Zona d'aparcament dels avions i hangars/ Albert Lijarcio)
Posteriorment, al 2014, valorant el potencial comercial de l'aeroport gràcies a la seva ubicació geogràfica, es va signar un acord entre el Govern de la Generalitat de Catalunya i l'executiu andorrà per adequar l'aeròdrom d'aviació general com aeroport comercial, fet que va suposar una inversió addicional d'un milió d'euros. Així, es va millorar la pista, remodelar l'edifici per adaptar-lo a una petita terminal d'arribades i sortides, incorporar una estació meteorològica i equipar la torre de control amb el sistema AFIS per donar servei comercial.

Amb la reconversió de l'aeroport s'ha aconseguit que empreses com Helitrans creixin en nombre de treballadors i d'helicòpters i també s'ha promogut l'arribada de noves firmes que, en alguns casos, també construeixen hangars. Algunes d'elles són TSA (el Teu Soci Aeri), que opera aerotaxis; PFC, que ofereix serveis de manteniment; Pipistrel, que comercialitza aeronaus; i escoles de formació, entre d'altres.

  •