La carretera de la vergonya

Ha tornat a passar. Dissabte un jove de 22 anys, veí de Coll de Nargó, va patir un greu accident a la carretera C-14, a la zona del congost de Tresponts, provocat per les pedres que es desprenen al vial, especialment els dies de pluja i vent. El noi va ser traslladat a l'Hospital de la Seu d'Urgell després de patir l'impacte d'una roca que es va desprendre de la muntanya i que hauria pogut tenir conseqüències molt més greus. Els veïns de l'Alt Urgell han denunciat mil vegades que el desprendiment de roques en aquest tram de carretera la converteix en un pas d'extrema perillositat. La indignació dels veïns d'Organyà, de Coll de Nargó i de tots els pobles de la zona s'ha tornat a fer sentir. Reclamen una solució definitiva, que no arriba, per posar fi a la perillositat d'aquest vial per on circulen milers de persones cada dia.

Desprendiments de roques a la C-14 a l'alçada del congost dels “Tresponts”
photo_camera Els desprendiments de roques a la zona del congost dels “Tresponts” són constants.

Segons va informar la Direcció General d'Emergències, els fets els van produir pels volts de dos quarts d'onze de la nit al punt quilomètric 163, al terme municipal d'Organyà. Per causes que s'estan investigant, una pedra de grans dimensions es van precipitar a la calçada en el moment en què circulava per aquell punt i en direcció sud un automòbil. La roca va impactar contra el vehicle i van quedar allotjada a la part posterior. Quan van arribar els serveis d'emergències, el conductor va ser traslladat al Sant Hospital de la Seu d'Urgell amb ferides lleus, després d'un impacte que hauria pogut tenir conseqüències molt més greus. En les tasques de rescat i neteja de la via hi van intervenir tres dotacions dels Bombers de la Generalitats.

El Govern català va anunciar el mes de març passat que els propers pressupostos (encara pendents d'aprovació) inclourien obres imminents de millora a la C-14 al pas per Tresponts, per tal que fossin licitades i executades enguany "sense dilació". D'altra banda, al mes de maig el Departament de Territori va comunicar la licitació per a aquesta tardor de la construcció del túnel de Tresponts, l'obra que els veïns dels municipis de la zona consideren com la solució definitiva contra els perillosos despreniments de roques que hi continua havent en el tram de carretera que passa pel bell mig del congost. El projecte té un pressupost de 40 milions d'euros i les obres tindrien una durada de quatre anys.

Una zona d'extrema perillositat

El mes de novembre de l'any passat la gent d'Organyà es van moure, van denunciar la perillositat d'aquest tram de carretera a les diferents institucions, el tema va arribar al Parlament i a la primavera es van fer unes obres de reforç que s'ha demostrat que són insuficients. La perillositat continua, des de llavors ençà hi ha hagut més despreniments: l'últim va ser aquest cap de setmana però n'hi ha hagut més durant l'estiu i la tardor.

Aquest darrer accident ha tornat a provocar la indignació dels veïns d'Organyà i de Coll de Nargó que reclamen, un cop més, la construcció d'un túnel al congost dels Tresponts (una demanda històrica) i que mentrestant, i amb caràcter preventiu, es col·loquin les xarxes adequades en aquest tram (ja es va fer però s'han demostrat insuficients) de la carreteta que va des d'Organyà al túnel de Montant de Tost, tram que s'ha convertit en un punt negre de la xarxa viària catalana.

Passivitat de l'administració

La C-14, que pertany a la Generalitat de Catalunya, és una de les carreteres més transitades del Pirineu, és l'eix viari que uneix Lleida amb la Seu d'Urgell i Andorra. Cada dia hi circulen milers de vehicles i els seus conductors estan exposats al risc que, quan passen per la zona del congost dels Tresponts, els caigui una pedra al damunt del vehicle o a l'asfalt, amb les conseqüències que això pot tenir. Aquest any s'han produit diversos incidents greus en aquesta zona per culpa dels despreniments de roques que es produeixen sobretot quan fa vent i pluja.

Però la cosa ve de lluny. Ja fa temps que els accidents en aquest punt negre es repeteixen setmana rere setmana fins al punt que cada any són prop de 30 les sortides que els bombers han de fer per socórrer algun accidentat o bé retirar pedres de la carretera.

La solució que el Departament de Territori i Sostenibilitat va adoptar l'any 2010 va ser la de posar xarxes en alguns punts d'aquest tram d'alt risc però en el seu dia ja es va dir que aquesta seria una solució puntual i que, a més, s'ha demostrat insuficient.

Davant la passivitat de l'administració catalana per resoldre aquest tema, els veïns i alcaldes de l'Alt Urgell fa uns mesos van decidir organitzar-se per tal de donar a conèixer aquesta problemàtica i impulsar iniciatives com ara la recollida de signatures i la pressió a l'administració per tal que impulsi definitivament el túnel dels Tresponts.

Un dels impulsors de la iniciativa es preguntava “què passaria si aquesta carretera enllacés Barcelona amb l'Empordà o, fins i tot, amb la Cerdanya”. “La carretera que unia Berga amb la Cerdanya no era tan perillosa com ho és aquesta i ja fa 30 anys que van fer el túnel del Cadí”, afegia indignat. “Aquesta vegada no callarem i no pararem fins que puguem anar a treballar tranquils i portar els nens a l'escola sense patir per si ens caurà una pedra al cotxe o trobarem la carretera plena de rocs”, assegurava a VIURE ALS PIRINEUS aquest veí d'Organyà.