Opinió

Una Diputació transparent al servei dels municipis

De fa uns mesos cap a aquí, de tant en tant ens retornen a l’actualitat onades d’un passat de la Diputació de Lleida que posen al descobert la necessitat imperiosa que aquesta administració tenia d’una gestió més transparent, justa i equitativa. És allò que tant repetim des d’ERC, la governança republicana, que des del juliol de 2019 ja no és una aspiració sinó una realitat que de mica en mica es va obrint camí en la percepció a l’opinió pública i, especialment, les alcaldies.

L’anterior mandat a la Diputació va finalitzar col·lapsat per les sospites obertes arran de  la investigació judicial coneguda com a ‘cas Boreas’, que va fer aflorar una forma de governar que, des de l’oposició estant, ja qualificàvem de certament opaca. En cosa de pocs mesos hem sabut que la Sindicatura de Comptes ha obert diligències d’investigació contra una antiga assessora per uns quilometratges sospitosos d’estar duplicats, que la Fiscalia Anticorrupció es fa càrrec del ‘cas Boreas’ i —el penúltim capítol— un informe de la Sindicatura de Comptes que posa de relleu uns processos de contractació poc edificants que es van realitzar l’any 2017.

Des del moment en què ERC va assumir la presidència de la Diputació de Lleida, en haver estat la força política majoritària als municipis en les eleccions de 2019, vam manifestar la nostra voluntat de ser rigorosos. Rigor que apliquem a la gestió de l’administració i, també, a la gestió política del moment, fugint d’injustes revenges i salvaguardant els més elementals principis democràtics.

Seguint aquest ànim de rigor i transparència, hem col·laborat amb la justícia i els òrgans fiscalitzadors cada vegada que hem estat requerits, així com s’ha aportat a tots els grups polítics qualsevol informació de què es disposava al respecte. Sobre l’últim informe de la Sindicatura de Comptes, el mateix president Joan Talarn va anunciar en el ple d’aquest mes, en el qual es va debatre públicament, que ha encarregat un informe jurídic que n’analitzi possibles responsabilitats.

Des del moment en què ERC va assumir la presidència de la Diputació de Lleida, en haver estat la força política majoritària als municipis en les eleccions de 2019, vam manifestar la nostra voluntat de ser rigorosos. Rigor que apliquem a la gestió de l’administració i, també, a la gestió política del moment, fugint d’injustes revenges i salvaguardant els més elementals principis democràtics

És necessari recordar als grups de l’oposició i la ciutadania que, abans de disposar de l’informe de la Sindicatura, l’actual govern ja havia començat a endreçar els aspectes que s’assenyalen com a administrativament incorrectes. Hem eliminat els ajuts directes discrecionals amb la implementació de plans econòmics equitatius i transparents que, a més, han suposat un increment dels diners destinats als ajuntaments. Per a aquest 2021, destinem a ajuntaments i consells comarcals el 47% de la inversió i els ajuts, que sumen prop de 50 milions d’euros.

Hem transformat les contractacions directes esmentades a l’informe per contractes fets després d’un procés de licitació pública. El procediment d’urgència només s’ha fet servir per temes de la Covid-19, d’acord amb les instruccions aportades en el seu dia pel Govern central. I hem creat l’Oficina de Supervisió de Projectes, d’acord amb la Llei de contractes del sector públic, per supervisar els projectes d’obres que superin els 500.000 euros de base de licitació.

És una evidència que l’arribada d’ERC a la presidència de la Diputació de Lleida ha servit per iniciar una transformació més que notable en la gestió de la institució, impulsant criteris objectius i d’equitat en el repartiment dels fons públics i millorant la transparència. Però, malgrat això, se’ns planteja la idea de crear una oficina de supervisió de projectes “per evitar que tornin a succeir les coses del passat”. Des del juliol de 2019, no passen les coses d’abans i aquesta és una realitat difícil de rebatre ara com ara.

Sincerament, no crec que faci falta una oficina de supervisió de projectes; més aviat necessitem poder impulsar els projectes que estem dissenyant i atorgar-los la velocitat que el món municipal ens reclama i, al mateix temps, reforçar les garanties administratives. I en això fa temps que hi treballem. Els òrgans de fiscalització administrativa i legal de l’acció de govern són la Intervenció i la Secretaria General de la Diputació. Culminarem en breu el seu reforç, a través d’un procés de selecció pública iniciat fa uns mesos, amb la incorporació d’una Assessoria de Gestió Econòmica i una Vicesecretaria, que se sumaran a un equip humà que també es veurà en part remodelat, per cobrir de manera adequada les places existents.

I, al mateix temps, les borses de treball per cobrir places a la Diputació de Lleida, de les quals fa mesos que informem, tenen com a finalitat reforçar la plantilla amb personal qualificat, contractat després d’un procés de selecció obert i transparent com no s’havia vist mai, en el qual els mèrits s’han hagut de demostrar. Disposar de personal tècnicament preparat permetrà l’impuls que necessiten els projectes d’aquesta Diputació republicana, als quals dotaran de garanties legals un cos de funcionaris habilitats que, en el pitjor dels casos, no ens en deixin passar ni una.

Ferran Accensi, vicepresident quart i diputat de Finances de la Diputació de Lleida