FERROCARRIL

Portar el tren fins a la Seu d'Urgell i Andorra costarà 688 MEUR i transportaria 7.500 passatgers al dia

La connexió, amb un comboi cada hora, es faria en poc més de dues hores i mitja. Permetrà realitzar el trajecte entre la Cerdanya i la Seu en 28 minuts i entre la capital de l’Alt Urgell i Andorra la Vella en 14 minuts.
Estació d'Urtx-Alp
photo_camera Estació d'Urtx-Alp des d'on es connectaria amb la línia a la Seu d'Urgell i Andorra / trencat.cat

La connexió ferroviària entre Andorra, la Seu d’Urgell, Alp i Barcelona costaria uns 688 milions d’euros i podria estar enllestida l’any 2030. L’estudi de la Fundació Mobilitat Sostenible que s'ha presentat aquest dimarts, arriba a aquesta conclusió i creu que el canvi climàtic farà com més va més necessari optar per mitjans de transport que no contaminin gaire, com ara el tren.

El temps estimat del trajecte entre Andorra la Vella i Barcelona seria d’unes dues hores i dos quarts i calcula que podria tenir uns 7.500 viatgers diaris. Així mateix, entre la Cerdanya i la Seu d'Urgell el trajecte seria en vint-i-vuit minuts i entre la Seu d'Urgell i Andorra la Vella de catorze. 

Presentació proposta ferrocarril
Presentació del ferrocarril del Pirineu

La presentació de la proposta ha comptat amb la participació de Pau Noy, enginyer industrial i president de la Fundació Mobilitat Sostenible, i de Francesc Viaplana, alcalde de la Seu d'Urgell. Noy ha afirmat que cada territori hauria de pagar la inversió que li pertoca, però que s’hauria de tractar com es pot ajudar Andorra, perquè considera que es podrien utilitzar fons europeus. El cost estimat de la connexió entre la Seu d'Urgell i Andorra seria d’uns 280 milions.

La ponència ha sorgit paral·lelament a l’estudi de viabilitat sobre la nova línia de tren que impulsa Ferrocarrils de la Generalitat de la qual el govern català n’adjudicarà la redacció de l’estudi a l’octubre.