INFRAESTRUCTURES

El govern espanyol descarta l'autovia i presenta a Vielha la millora de l'N-230

El Ministerio opta per millorar la carretera amb la fórmula 2+1 per incloure un tercer carril als trams més perillosos i facilitar així els avançaments per reduir el perill de sinistres.
Un camió circulant per la N-230 a pocs metres de l'entrada de Vielha. Imatge del 26 de novembre del 2018. (horitzontal)
photo_camera Un camió circulant per l'N-230 a pocs metres de l'entrada de Vielha / ACN

Aquest divendres, la síndica d’Aran, Maria Vergés, ha rebut a la seu del Conselh Generau d’Aran al secretari general d’Infraestructures de l’Estat, Xavier Flores, dins el marc de la seva visita institucional de presentació de projectes emmarcats a la “Agenda N-230”.

En aquesta reunió, el secretari general ha avançat les actuacions previstes a la “Agenda N-230” i ha mostrat el compromís del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana amb els territoris implicats en aquest afer, assegurant que hi ha una voluntat d’aconseguir millores importants en la via i dur a terme un seguiment col·lectiu per a assegurar la continuïtat del projecte.

Actuacions previstes

Les actuacions previstes en aquesta “Agenda N-230” tenen una visió completa de tot el corredor, des d’Alfarràs fins a la frontera de la Val d’Aran amb França, i amb projectes plantejats amb el menor impacte mediambiental possible. En aquest sentit, el secretari ha afirmat que la intenció del Ministeri és poder avançar en aquest projecte el més aviat possible per a així millorar la carretera i la qualitat de vida de les persones que la transiten.

N-230 Vielha
El secretari general d’Infraestructures de l’Estat, Xavier Flores, ha prtesenta el projecte de millora de l'N-230 / Conselh Generau d'Aran

L'autovia A-14 que havia de substituir al seu dia la sinuosa N-230, que durant 163 quilòmetres travessa el límit de les províncies d'Osca i Lleida fins a la frontera, es quedarà finalment en un tram de 24 km que arribarà només fins a Alfarràs. D'aquí endavant, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana optarà per millorar la carretera amb la fórmula 2+1 per incloure un tercer carril als trams més perillosos i facilitar així els avançaments per reduir el perill de sinistres, especialment de vehicles pesats i en travesses. I és que és una via que majoritàriament travessa zones de muntanya amb una orografia accidentada.

Petició dels alcaldes

El Ministeri atén així la petició unànime dels alcaldes per poder accelerar les obres ja que es minimitzaria l'impacte mediambiental. A més, el cost serà molt inferior ja que, per exemple, només el tram d'autovia inicialment previst fins a Sopeira hagués superat els 670 milions d'euros, mentre que la solució actual preveu una inversió cinc vegades inferior (uns 80 milions entre Alfarràs i Benabarre i altres 65 milions entre Benabarre i Sopeira). En principi està previst que les obres arrenquin el 2024 i que es duguin a terme de forma simultània tots els trams.

A la reunió mantinguda a la seu del Conselh Generau d'Aran han estat presents també el secretari general per al Repte Demogràfic, Paco Boya, els caps de la Demarcació de Carreteres de Catalunya i Aragó, Vicente Vilanova i Rafael López, el secretari de Mobilitat i Logística de la Generalitat, Isidre Gavin, el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, i el de la Diputació de Huesca, Miguel Gracia, la presidenta del Consell Comarcal de l’Alta Ribagorça, Mª José Erta, el president de la comarca de la Ribagorça, Marcel Iglesias i els alcaldes dels municipis aranesos.