ESCOLES AGRÀRIES

Les Escoles Agràries de Catalunya engeguen amb prop de 700 alumnes inscrits

Les Escoles Agràries aposten fermament per la formació dual, la internacionalització, les mentories i la formació a distància per oferir un ensenyament de qualitat i adaptat a les necessitats del sector
unnamed - 2023-09-21T160336.073
photo_camera El conseller Mascort inaugurant el curs 2023-2024 de les Escoles Agràries / govern.cat

Les Escoles Agràries de Catalunya han iniciat el curs 2023 - 2024 amb un increment al voltant del 5% d’alumnat matriculat als cicles formatius respecte del curs anterior, dels quals un 27,56% són dones. Compten, avui, amb 664 matriculats als cicles formatius de grau mitjà i superior. S’estima que aquest nombre total creixerà en una vintena més, un cop s’acabi la matrícula aquest mes de setembre.

El conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort, que ha donat el tret de sortida al curs 2023 - 2024 de les Escoles Agràries de la Generalitat de Catalunya, avui a l’Escola Agrària i Alimentària de l’Empordà, s’ha mostrat satisfet amb aquest increment, i ha destacat que l’aposta del Departament per les escoles agràries “val la pena i és necessària per tal de donar continuïtat al sector i que els nostres pagesos, pageses i ramaders, puguin sobreviure a aquests moments tan complicats”. “Les escoles agràries són un peça fonamental del nostre engranatge, per això, hem doblat el pressupost, hem augmentat el nombre de professors fins a 140, hem incrementat el nombre d’escoles i aviat integrarem l’escola de pastors en el sistema”, ha afirmat Mascort.

La nova Escola Agrària de Noves Tecnologies i Horticultura de Cabrils

Aquest any 2023, també s’ha posat en marxa una nova escola agrària, amb la qual cosa ja són 15 el nombre total de centres dedicats a la formació dels joves i els professionals del sector agroalimentari situats en diferents punts de Catalunya.La nova Escola Agrària de Noves Tecnologies i Horticultura de Cabrils, que ja està impartint els cursos i les jornades tècniques,neix de la necessitat d’oferir formació contínua adaptada a l’actual escenari de digitalització del sector agroalimentari de Catalunya, “una tasca molt important per la necessitat existent en aquests moments”, ha apuntat el conseller d’Acció Climàtica.

Entre les novetats d’enguany, també hi ha el segon curs dels nous cicles formatius implantats per l’Escola Agrària de Manresa sobre Paisatgisme i Medi Rural, orientat al perfil professional Agroecologia i Acció Climàtica; i per l’Escola Agrària de Gandesa, de Vitivinicultura, amb orientació a la producció d’oli de qualitat.

A més, cal destacar que, des d’aquest any, l’Escola Agrària i Alimentària de l’Empordà coordina el Consell Sectorial Agroalimentari de Catalunya, un ens format per diverses entitats sindicals, empresarials i associatives del sector de la indústria alimentària que té l’objectiu de treballar per a la detecció de les necessitats del mercat de treball i l’adequació de l’oferta formativa. També, el centre, situat a Monells, ha demanatentrar a formar part com a Centre de Formació Professional Integrada en la Xarxa del Sistema de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, amb la finalitat de millorar la qualificació de les persones i adaptar-se a les seves situacions i expectatives laborals. Altres quatre escoles, com a representants de quatre sectors diferents, també demanaran d’entrar com a escoles del Departament a la Xarxa.

Fot_4_photo_2023-09-21_13-14-04 (1)
El conseller Mascort inaugurant el curs 2023-2024 de les Escoles Agràries / govern.cat

Les Escoles Agràries també ofereixen cursos de formació contínua. Més de 7.000 professionals han passat pels cursos de formació contínua i 19.000 per les jornades de transferència tecnològica durant l’any 2022. Es preveu que aquest curs aculli un nombre aproximat d’alumnat d’aquests tipus de formació.

Pràctiques a les empreses

David Mascort també ha agraït la col·laboració de les empreses del sector amb les escoles per fer possible la implantació de la modalitat dual, que permet fer una part important de la formació a l’empresa mateixa. L’Escola de l’Empordà va ser una de les primeres a incorporar-ho en el seu pla d’estudis, la qual cosa li dona l’opció que el seu alumnat trobi més fàcilment un lloc de treball després d’acabar la formació. Sobre aquesta forma d’aprenentatge, Mascort ha assegurat que permet que els alumnes surtin “amb la formació que necessiten les empreses.”

Des de l’inici de la formació dual, les Escoles Agràries han col·laborat amb 85empreses d’arreu del territori.

El futur de les escoles: internacionalització, formació a distància i mentories

Aquest curs, les Escoles Agràries disposaran finalment d’una persona que es dedicarà a coordinar i a posar en marxa projectes d’internacionalització de l’alumnat de formació inicial i també contínua perquè es pugui desplaçar a altres països a fer les pràctiques en empresa o estades en què conegui altres realitats del món agroalimentari.

El futur de les escoles agràries també passa per la formació a distància, que es va iniciar a l’Escola Agrària de Tàrrega amb un Curs de Formació de Grau Mitjà de producció agropecuària (en col·laboració amb l’IOC) en el qual el 62% de les persones que hi estudien pertanyen a l’àrea metropolitana de l’entorn urbà, “molt necessari per trobar i incloure persones urbanes a la formació rural que després seran possibles pobladors d’aquest entorn rural”.

A més, les escoles també han apostat per un nou mètode de formació a partir de les mentories, una fórmula que està en fase de creació i s’està desenvolupant mitjançant un programa pilot amb un total de 12 joves que s’incorporen i que han après passant unes setmanes treballant conjuntament amb uns mentors (empresaris agraris), portat des de les escoles.

Compromís amb el medi ambient

Les Escoles Agràries se sumen al conjunt de mesures que el Departament d’Acció Climàtica mateix ha posat en marxa per accelerar la transició energètica que viu Catalunya. En aquesta línia, ja s’han posat en marxa les inversions de 5 noves calderes de biomassa i la instal·lació de plaques fotovoltaiques a 11 escoles per produir energia elèctrica i aconseguir instal·lacions molt més sostenibles. Les escoles també estan certificades amb la ISO 9001 de gestió de la qualitat i gairebé la meitat dels centres amb la ISO 14000 de gestió mediambiental.

Escoles Agràries

Les 15 escoles agràries es troben en diferents punts de Catalunya i estan destinades aformar els joves i els professionals del sector agroalimentari. Aquestes escoles imparteixen formació reglada o inicial (cicles formatius), formació contínua (presencial, semipresencial i a distància) i cursos de reciclatge per als professionals amb el treball formatiu a tot el jovent que s’incorpora a l’agricultura i amb els cursos d’emprenedoria, les jornades de transferència tecnològica i d’altres formats.

El públic objectiu de les escoles agràries es compon dels joves que estudien els cicles formatius de formació professional; els joves entre 18 i 40 anys en disposició d’incorporar-se a l’agricultura; tots els actius agraris amb necessitat de reciclatge de coneixements, i la resta de persones que habiten en els nuclis rurals de Catalunya.

Les escoles, en general, compten amb una especialització o orientació, sempre d’acord amb la seva situació geogràfica o la seva història.