Els accidents de muntanya a l’Alt Pirineu i Aran, i els consegüents rescats, es disparen cada estiu, tot coincidint amb el moment àlgid de presència de visitants als espais naturals. Uns rescats que requereixen cada vegada una major activitat del Grup de Recolzament d’Actuacions Especials (GRAE) dels Bombers de la Generalitat i dels helicòpters del cos.
Més d’un rescat al dia
Els Bombers han fet de mitjana, durant l’estiu, més d’un rescat diari al medi natural a les comarques pirinenques. Segons les dades del departament d’Interior, incloent-hi les actuacions a la Val d’Aran, les competències de les quals són dels Pompièrs d’Aran, fins al 31 de juliol s’han portat a terme 214 rescats a l’Alt Pirineu i Aran. La majoria es concentren a la Val d’Aran, amb 80, i al Pallars Sobirà, amb 51. El segueixen l’Alta Ribagorça i la Cerdanya amb 23 rescats a cadascuna de les dues comarques, el Pallars Jussà amb 20 i, finalment, l’Alt Urgell amb 17 rescats.
Un 44% més de rescats a l’estiu
De mitjana, a l’estiu a Catalunya hi ha 195 rescats a la muntanya, la gran majoria d'excursionistes. Una dada que representa un 44% més de rescats que durant els mesos d’hivern. Per això, des de Bombers alerten de la necessitat que els excursionistes vagin "preparats" a la muntanya. Accedir-hi d'hora al matí, dur el mòbil carregat, conèixer bé la ruta, portar aigua i menjar i un equipament adequat són alguns dels consells més bàsics. El cap del GRAE dels Bombers de la Generalitat, Oriol Vilalta, ha explicat que aquest juliol i agost, els cops de calor han estat la tipologia que ha centrat les sortides dels Bombers. D'altra banda, des del Meteocat recomanen consultar les fonts oficials per informar-se del temps, en comptes de les aplicacions del mòbil, menys fiables.
El tècnic del Servei Meteorològic de Catalunya i coordinador del portal meteomuntanya.cat, Pere Esteve, ha recomanat a les persones que abans d'accedir al medi natural s'informin a través de fonts oficials. "La meteorologia és molt complexa i això fa que, a vegades, les aplicacions que trobem gratuïtes a través del mòbil no acabin d'aportar la informació necessària per planificar l'activitat amb seguretat", ha explicat Esteve.
Des de la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya, Josep Casanovas ha assenyalat que la formació és "vital" i "fonamental". Això no impedeix que una persona formada tingui un accident, "però té menys números". "Formació vol dir saber quin equipament necessites, saber escollir el dia de sortida i saber tirar enrere si finalment el dia no és idoni, perquè la muntanya sempre hi és", ha detallat.


