EMERGÈNCIES

Els parcs de Bombers de la Seu d'Urgell i Tremp incorporen dos nous camions tipus Bomba Rural Pesant

Aquests dos camions formen part del contracte d’adquisició de 92 nous vehicles, amb una inversió de 40M€
Camió Bombers Bomba Rural Pesant
photo_camera Els parcs de la Seu d'Urgell i Tremp incorporen dos nous camions tipus Bomba Rural Pesant /BOMBERS

Ela parcs de bombers de la Seu d'Urgell i Tremp han incorporat dos nous camions 'Bomba Rural Pesant'. Aquests dos camions formen part del contracte d’adquisició de 92 nous vehicles, amb una inversió de 40M€, que suposen la renovació del 48% d’aquesta tipologia i del 25% del total de la flota de vehicles pesants del Cos.

L'estiu del 2020, els Bombers de la Generalitat van rebre dos prototips, que van ser testats i avaluats per un grup de participació integrat per una trentena de bombers de les diferents Regions d’Emergències, que va estudiar possibles aspectes de millora relatius al disseny i la fabricació. En concret, es van crear tres subgrups que van treballar la hidràulica, la conducció i la dotació de material dels nous vehicles, en base els criteris d’experiència acumulada pel Cos de Bombers de la Generalitat, i responent majoritàriament a l’augment de la seguretat i l’eficàcia del vehicle. 

Els Bombers de la Generalitat compten avui amb 193 BRP repartides entre els 150 parcs de bombers professionals i voluntaris de Catalunya. 

Camions bombers La Seu i Tremp
Camions bombers La Seu i Tremp

Característiques dels nous camions BRP

Els BRP són vehicles equipats per a la intervenció en incendis forestals: tenen tracció quatre per quatre i compten amb un dipòsit d’aigua de gran capacitat de 3.500 litres. Però la seva versatilitat els fa útils també en incendis urbans, salvaments o accidents de trànsit, doncs disposen de grans habitacles per a transportar-hi eines i són molt maniobrables.  

Els dos prototips són uns camions de la marca sueca Scania. El pes màxim autoritzat és de 18.000 kg, tenen una longitud de 7,21 metres i una alçada de 3,17 metres. Estan equipats amb un motor de 370 cavalls i un canvi de marxes automatitzat, i disposen d’uns sistemes de seguretat passiva superiors als de les actuals BRP. A tall d’exemple, la cabina presenta un nivell de resistència a impactes adaptat a la normativa sueca, més exigent que la de la resta de països europeus. L’estructura posterior també és més resistent que la dels vehicles anteriors gràcies a que es tracta d’una estructura monobloc solidari amb el xassís i construïda en material polímer. Els bombers que hagin de fer trajectes llargs en les noves BRP també viatjaran més còmodes, doncs l’espai destinat als passatgers, amb cabuda per a 6 persones, és sensiblement més ampli. 

L’ordinador de bord permetrà recollir totes les dades relatives a la conducció (velocitats, alarmes d’estat del vehicle, etc) i també disposa d’una estació meteorològica a bord que permetrà disposar de dades com temperatura ambiental a l’entorn del vehicle, vent dominant, humitat, etc. Totes les dades poden ser trameses a les Sales de Control de les que Bombers disposa per tal de facilitar l’anàlisi de la situació meteorològica i mediambiental de la zona d’operacions.

Les noves BRP també permetran portar més material. Els habitacles destinats a transportar les eines necessàries per a un rescat urbà o una excarceració en un accident de trànsit són més amplis i disposen d’elements inèdits fins ara en l’equipament dels Bombers de la Generalitat: ventilació, riscos tecnològics, equips d’excarceració. 

Les BRP disposen d’un dipòsit d’aigua de 3.500 litres amb una bomba hidràulica de 2.500 litres/minut de capacitat d’impulsió en pressió combinada (alta i baixa pressió).