FIRA DE SANT ERMENGOL

La DOP Formatge de l’Alt Urgell i la Cerdanya s’enlaira a la Fira de Sant Ermengol

El formatge amb DOP de l’Alt Urgell i la Cerdanya és l’únic de Catalunya que gaudeix del més alt reconeixement europeu en garantia i qualitat: la Denominació d’Origen Protegida.

 

Urgèlia primer pla_MG_6463
photo_camera El formatge Urgèlia s'elabora amb let pasteuritzada de vaca de l’Alt Urgell i la Cerdanya

Aquest cap de setmana tindrà lloc a la Seu d’Urgell la Fira de Sant Ermengol, serà la 28ena edició d’una Fira on els protagonistes són els formatges artesans del Pirineu amb una llarga tradició a la zona.

És en aquest àmbit que la DOP Formatge de l’Alt Urgell i la Cerdanya, en col·laboració amb la Federació Catalana DOP – IGP, ha apostat per portar el globus aerostàtic que, des del mes de juliol, s’enlaira pel territori català per donar a conèixer i promocionar els 22 aliments amb aquests segells europeus existents a Catalunya. El globus es trobarà ubicat al Camp Municipal de Futbol i és previst, sempre que les condicions meteorològiques ho permetin, que l’activitat comenci a les 19.30 h fins a les 21.00 h, oferint una visió diferent i espectacular de la Fira des d’una alçada de més de 20 m.

DOP Formatge_300dpi
El formatge Urgèlia s'elabora amb let pasteuritzada de vaca de l’Alt Urgell i la Cerdanya

Els assistents podran gaudir, a més, de tastos de Formatge de l’Alt Urgell i la Cerdanya amb Denominació d’Origen Protegida, acompanyats de Pa de Pagès Català amb Indicació Geogràfica Protegida.

El president del Consell Regulador d’aquesta DOP, Toni Torrent, destaca que “aquesta és una bona oportunitat per fer una promoció notòria dels productes catalans amb DOP-IGP i posar en valor uns aliments arrelats al territori que conjuguen tradició i qualitat excepcional”.

El segell de qualitat DOP garanteix la procedència de la llet i l’elaboració del producte d’acord amb els requisits de qualitat controlats pel Consell Regulador de la Denominació, a més d’un control extern realitzat per una empresa acreditada que certifica la qualitat del formatge.

Formatge DOP Equilibri
El formatge Urgèlia s'elabora amb let pasteuritzada de vaca de l’Alt Urgell i la Cerdanya

L’única empresa elaboradora és CADÍ, que el comercialitza amb la marca Urgèlia. Les característiques pròpies d’aquest formatge venen donades, principalment, per l’obtenció d’una llet d’extraordinària qualitat, procedent únicament de les comarques pirinenques de l’Alt Urgell i la Cerdanya, una zona que es distingeix per les seves pastures verdes i fresques, riques en flora, pròpies de les valls i riberes del Pirineu català. La llet és de vaca de raça frisona i es recull diàriament, preservant tota la seva frescor i contingut nutritiu.

El fet que dona més personalitat a aquest formatge és la seva especial elaboració, que combina el saber fer tradicional amb la tecnologia més moderna. Durant la seva prolongada i lenta maduració a les caves, el formatge es raspalla amb salmorra i ferments de superfície que li conferiran la seva característica crosta rentada i determinaran el seu gust i aromes, amb una gran varietat de matisos.

Urgèlia cambra (campanya Som Cadí)
Urgèlia cambra (campanya Som Cadí)

El formatge presenta una crosta natural, de color marró clar i/o ataronjat. La seva textura és tendra i cremosa, i el seu gust suau i equilibrat. La seva maduració tradicional afavoreix que es desenvolupin aromes amb notes de fruita seca, torrats, molsa i bolets, entre d’altres, que proporcionen un buquet que s’arrodoneix i es manté al paladar, convertint-se en un veritable plaer per al consumidor més exigent.

És un formatge excel·lent per a ser degustat sol, tot i que sorprèn per les seves grans aplicacions culinàries en les que sap transmetre tota la seva cremositat, sabor i caràcter.

El formatge forma part essencial de la dieta mediterrània més tradicional, i a nivell nutritiu destaca per la seva gran aportació de calci i de proteïnes d’alta qualitat.

L’any 2021 es van comercialitzar unes 300 tones de Formatge de l’Alt Urgell i la Cerdanya amb DOP. Per zones de venda, un 40 % al mercat nacional, un 58 % a França i un 2 % a altres països, com els EUA, Alemanya, Polònia, Txèquia i Austràlia.