La Pasqua i l’arribada de la primavera es celebra al Pirineu i a tot Catalunya amb els cants de les caramelles. L’origen de la paraula caramella ve del llatí calamus, “canya” i es refereix a un instrument rústic de vent propi de pastors, ja que sovint les agrupacions porten algún flabiolaire i també timbalers.
Les primeres dades sobre les caramelles s’han associat amb cerimònies rituals agrícoles, en ofrena a una divinitat primitiva per afavorir la floració i la fructificació. Més tard, aquesta festivitat agrària, es va anar adaptant a la celebració de l’arribada de la primavera i al símbol del retorn a la vida que significa la Pasqua: la Resurecció de Crist. Després de cantar es recollien ous i botifarres i altres queviures, per això portaven un cistell per recollir tot el que els donaven.
Un any més les caramelles recorren els pobles i ciutats pirinencs anunciant la Pasqua Florida i la primavera. Enguany els carrers de la Seu d’Urgell i també de Castellciutat, Organyà, Oliana, Tremp, la Pobla de Segur, Salàs de Pallars o Bellver de Cerdanya, entre altres, han gaudit de nou de les cantades de Caramelles per celebrar la Pasqua.
La Seu i Castellciutat celebren la Pasqua amb cantades de Caramelles
Els carrers de la Seu d’Urgell i Castellciutat han gaudit de nou, aquest dissabte i diumenge, de les cantades de Caramelles per celebrar la Pasqua de la mà dels grups de les Caramelles Infantils, del
El cor de les Caramelles Infantils, integrat per més d’una setantena d’alumnes dels grups de cant coral de l'Escola Municipal de Música i alumnat de 2n a 6è de primària de les escoles Albert Vives, Pau Claris i La Salle, es podran escoltar el dissabte 4 d’abril al matí. Durant aquest segon trimestre, les escoles han estat assajant per l’ocasió un repertori de tres peces format per una marxa Les flors de la primavera, d’Higini Caselles, la sardana Primavera, de Joan Roure i Jané, i Comiat, d’ A. Cema.
Les cantades van començar el dissabte a dos quarts d’onze del matí a la plaça de les Monges i continuaran amb parades a la plaça Patalín, Parador, Seminari, Llar de Sant Josep, Claustre de la Catedral i finalitzant a l’Hotel Andria. Enguany la cantada conjunta amb el Cor de Caramelles de la Germandat de Sant Sebastià va tenir lloc a la plaça dels Oms a les onze del matí.
L’acompanyament instrumental ha anat a càrrec d’un grup d'acordions i violins integrat per la professora Cati Plana i els i les alumnes del Conservatori de música dels Pirineus i de l’Escola de Música Agustí Busquets, Judit Martell, Lluc Dexeus, Laia Rosado, Joan Gómez i Mar Balcells.
Per la seva part, el Cor de Caramelles de la Germandat de Sant Sebastià de la Seu d’Urgell, format per uns 50 cantaires i una dotzena de músics, ha cantat pels carrers de la ciutat al matí de dissabte i diumenge de Pasqua. Les Caramelles, organitzades per la Germandat de Sant Sebastià, compten amb la col·laboració de l’Ajuntament de la Seu, del col·legi La Salle i d’EFAUSA. El Cor de Caramelles està dirigit per Lluís Obiols, mentre que la seva preparació ha anat a càrrec de Sonia Lanau, Rafel Llobet i Quim Manyós .
Les cantades van començat el dissabte a les 10:30 del matí a la plaça de Soldevila i van recòrrer els carrers del centre històric, amb la cantada conjunta amb el cor de Caramelles Infantils a les onze a la plaça dels Oms. El diumenge, a partir de dos quarts d’onze del matí, han continuat pels carrers de l’Eixample, amb les parades ja tradicionals a la Llar de Sant Josep i a dos quarts d’una, el cor cantarà davant de la Catedral de Santa Maria amb el Bisbe Josep Luís Serrano, i ha finalitzat la festa cantant al Sant Hospital i al Passeig de Joan Brudieu.
El repertori d’aquest any 2026 està format per la sardana Avui és Pasqua (Joan Roure), el vals Comiat (A. Cema), l’havanera Havanera del Vallès (Vicenç Olivé) i la sardana Sota el Mas Ventós (Jaume Bonaterra).
Enguany el vals “Comiat” serà la peça musical que cantaran conjuntament el Cor de Caramelles Infantils i el Cor de la Germandat de Sant Sebastià a la plaça dels Oms.
El cor dels ‘Caramellaires de Castellciutat’ format per una trentena de cantaires i dirigits per Toni Bernadó, han cantat avui, diumenge de Pasqua. A les 8 del matí han arrencat a la Glorieta seguint pels carrers del poble fins a les onze del matí, moment que protagonitzaran la Missa cantada i cantada de Caramelles dins l’església. Tot seguit, han seguit cantant pels carrers i han finalitzat a la Plaça de l’Arbre (Plaça Major).
El repertori d’aquest any 2026 està format pel vals mariner La Rosa del Port (Ortega Monasterio), una rumba catalana Lola la Tabernera (Carles Casanovas) i l’Havanera de Castellciutat (lletra de Ramon Aril i música de Toni Bernadó).
Caramelles al Pallars
A Tremp, les caramelles, organitzades per l'Orfeó de Tremp, han arrencat avui diumenge a les 10h del matí des de plaça del Peiró. La cantada ha recorregut diversos indrets de la ciutat, com ara la rambla Doctor Pearson, la plaça Capdevila o la Basílica de la Mare de Deú de Valldeflors, i ha finalitzat a les 13:45h davant l'Espai Cultural La Lira.
Per la seva banda, a la Pobla de Segur, la cantada de Caramelles ha començat ben d'hora al Barri de l'Estació, des de la plaça de l'Arbre ha recorregut els diferents carrers fins a arribar als jardins de l'ajuntament.
A Salàs de Pallars, cap a les 12 del migdia, els caramellaires han començat la tradicional cantada davant de l'Ajuntament i han continuat fins a la plaça del Mercat. En acabar ha tingut lloc el tradicional vermut per a tothom.
A Isona, la cantada de caramelles s'ha iniciat, a dos quarts de 12 del migdia, a la plaça Bisbe Badia, la plaça Portal i ha seguit per la plaça Parque, la plaça de la Font, i ha finalitzat a la plaça de l'Església.
A Bellver de Cerdanya, els caramellaires aquest diumenge han cantat a Éller i a la plaça Major, a la sortida de missa. El dia anterior, dissabte, ho van fer a la plaça de Sant Roc, a la de l'Arbre i a la del Portal. Demà, dilluns de Pasqua, tindrà lloc el tradicional Aplec de la Font de Talló, una de les celebracions més emblemàtiques de la comarca. El programa també preveu la cantada de Caramelles, amb la Coral Font de Talló, a la plaça de Santa Maria de Talló, així com ballades de sardanes i trobada de balladors i balladores al Parc Central.


