SERVEIS SOCIALS

ASPID, integració laboral per a persones amb discapacitat a l'Alt Urgell

L’objectiu fundacional d'ASPID va ser des d’un inici afavorir la qualitat de vida de les persones, especialment aquelles amb discapacitat i/o situació de vulnerabilitat social.
ASPID REPORTATGE 1
photo_camera ASPID ha assolit molt bones xifres d’inserció a l'Alt Urgell / ASPID

ASPID és una organització de l’economia social i del tercer sector que va néixer a Lleida el 1994. L’objectiu fundacional de l’entitat va ser des d’un inici afavorir la qualitat de vida de les persones, especialment, aquelles amb discapacitat i/o situació de vulnerabilitat social. Es tractava de facilitar eines i suports que contribuïssin al seu desenvolupament integral.

Va ser el 2001 quan es va crear el primer servei de l'associació, l'Àrea d'Integració Laboral, inicialment a la ciutat de Lleida, però a partir del 2003 ja va començar el seu desplegament territorial. Calia donar resposta a les necessitats d'ocupació de les persones aturades amb discapacitat i, en conseqüència, era necessari establir contactes amb empreses del territori. En aquell moment no existien els serveis d'intermediació laboral i només s’oferien recursos adreçats a la població en general. No hi havia serveis especialitzats per a persones amb discapacitat.

Aspid 3

(Foto: ASPID ha assolit molt bones xifres d’inserció a l'Alt Urgell / ASPID)

ASPID compta amb més de 130 treballadors que gestionen els diferents serveis i projectes de l’entitat. La metodologia utilitzada es basa en el model d’atenció centrada en la persona, un model que és present en tota l’organització com una metodologia de base transversal. L’objectiu és situar la persona al centre, garantint la dignitat, benestar, drets i capacitat de decisió. 

Maria Rosa Sarradell: “És molt gratificant poder acompanyar a les persones amb discapacitat durant el seu procés de transformació”.

El 2003 ASPID desplega a la Seu d’Urgell la primera experiència pilot amb el projecte IPI (Itinerari Personal Individualitzat). Quatre anys després, el 2007, creen el primer centre de treball territorial amb finançament privat. La col·laboració de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell i el Consell Comarcal de l’Alt Urgell, que des d’un inici van apostar decididament per aquest projecte, ha permès que ASPID disposi a la Seu d’Urgell d’un espai físic des d’on s’impulsen diferents projectes. Maria Rosa Sarradell, psicòloga i orientadora laboral, fa cinc anys que treballa a la delegació d’ASPID a la Seu d’Urgell. La seva feina consisteix a acompanyar a les persones amb discapacitat durant el procés de recerca de feina. Els acompanyem en la recerca de feina i millora de les competències transversals, detectem i establim l'objectiu laboral, confeccionem el currículum i proporcionem suport i empoderament en la preparació de les entrevistes de feina i el procés de selecció. Per Sarradell és molt gratificant poder acompanyar a les persones amb discapacitat durant el seu procés de transformació i formar part del seu canvi. Cada dia és un aprenentatge constant, assegura. 

Daniel Lozano: “Cada cop les empreses estan més obertes a contractar perfils amb discapacitat, es tracta de trobar l’encaix”

Actualment, ASPID gestiona el programa SIOAS (Serveis Integrals d'Orientació, Acompanyament i Suport a la Inserció de persones amb Discapacitat i/o Trastorn Mental). Aquest programa va destinat a proporcionar ajut i suport en la recerca de feina  a les persones amb una discapacitat reconeguda per l’ICASS igual o superior al 33%. L’entitat compta amb  un total de 30 places disponibles que van fluctuant segons el nombre d’insercions laborals. El programa ofereix suport i acompanyament individualitzat i centrat en la persona; formació en clau competencial; gestió i intermediació d'ofertes laborals; i contacte amb el teixit empresarial de la comarca. També, la possibilitat de realitzar pràctiques no laborals en empreses o formació en alfabetització informàtica, entre d'altres.

Aspid 2(Foto: Formació per a la inserció laboral / ASPID)

Daniel Lozano, treballador social, format en relacions laborals, és prospector empresarial d’ASPID. La seva feina consisteix a donar a conèixer els serveis de l’entitat a les empreses de la comarca i ajudar a donar resposta a les seves necessitats de personal. Lozano explica que durant els darrers anys hem estat treballant en la inserció d’aquest col·lectiu i cada cop les empreses estan més obertes a contractar perfils amb discapacitat. Per Lozano, la seva satisfacció és plena quan es troba l’encaix entre les necessitats de l’empresa i el perfil de l’usuari.

Si parlem de xifres, podem dir que ASPID disposa de molt bona rebuda i col·laboració per part de les empreses del territori. Durant la passada convocatòria i l’actual s'han efectuat  92 visites a empreses, on s’han gestionat  67 ofertes de feina. Aquesta tasca ha donat resultats i s’han assolit molt bones xifres d’inserció, amb un total de 32 noves contractacions. Per poder accedir al servei només cal estar inscrits a l’oficina de treball (SOC), trobar-se en cerca de feina i acreditar una resolució de discapacitat igual o superior al 33%.

Podeu informar-vos a: ASPID-la Seu d’Urgell, plaça de les Monges 2, 3a planta del CETAP o bé trucant al 616 23 33 99 o a [email protected] / [email protected]