EDUCACIÓ

La ministra d'Andorra, Esther Vilarrubla, es reuneix amb el conseller Gonzàlez-Cambray, a Esterri d’Àneu

Tant Vilarrubla com Gonzàlez-Cambray han coincidit en què Catalunya i Andorra poden col·laborar en l’àmbit educatiu
Gonzalez Cambray i Esther Vilarrubla
photo_camera El conseller Gonzalez Cambray i la ministra andorrana, Esther Vilarrubla / govern.ad

La ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, s’ha reunit aquest divendres a la tarda amb el conseller d’Educació de la Generalitat de Catalunya, Josep Gonzàlez-Cambray, a Esterri d’Àneu. És la primera trobada dels dos mandataris des que van accedir al càrrec.

Tant Vilarrubla com Gonzàlez-Cambray han coincidit en què ambdós territoris poden col·laborar en l’àmbit educatiu. Així, la ministra ha assegurat que “l’educació no té fronteres i que de ben segur que podem aprendre de les fortaleses de l’altre per millorar”. Precisament, ha afegit, “que Andorra sigui un país petit segur que ens permet fer canvis mes ràpids en alguns casos, i que Catalunya tingui més alumnes segur que els permet trobar-se amb situacions més diferents”.

Així, han apuntat, s’estudiarà la possibilitat de potenciar el conveni ja existent en matèria de Formació Professional, perquè els alumnes d’Andorra puguin realitzar pràctiques en empreses de Catalunya i a l’inrevés. El conseller, per la seva banda, ha apuntat que “el govern andorrà té una feina feta de fa anys en l’àmbit curricular, i des de Catalunya creiem que aquest és un dels principals reptes del nostre sistema educatiu: adaptar el currículum a les necessitats dels nostres joves i infants”.

Vilarrubla i Gonzàlez-Cambray han acordat realitzar una reunió de treball properament més àmplia i amb la presència de tècnics tant del ministeri com de la conselleria per buscar noves sinergies i reforçar les existents.

Vilarrubla i Gonzàlez Cambray inauguren les VIII Jornades per a l’excel·lència a Esterri d’Àneu

La trobada de Vilarrubla i el conseller d’Educació s’ha fet en el marc de la vuitena edició les Jornades per a l’Excel·lència, que se celebren avui i demà a aquesta localitat pallaresa i que enguany ha inaugurat la ministra. Les jornades acullen conferències, taules rodones, entrevistes i actuacions combinant el format presencial i telemàtic i en aquesta edició la temàtica se centra en ‘L’educació, la clau del futur’.

Gonzalez Cambray i Esther Vilarrubla 2

Jornades per a l’Excel·lència

L’objectiu de les jornades és aportar a l’Alt Pirineu noves visions en la recerca de l’excel·lència com a eina de treball. Un esdeveniment que vol ser una referència per als professionals que aspirin a la millora continua i al perfeccionament professional per obtenir els millors resultats.

Enguany, les jornades s’apropen a l’educació des de diferents perspectives. Així, s’han posat sobre la taula alguns dels models educatius més reconeguts, s’ha debatut sobre l’estat actual del sector al Pirineu i s’ha parlat, entre altres temes, del paper dels valors en l’aprenentatge.

El conseller i la ministra han dut a terme els parlaments d’inauguració, i a continuació s’ha celebrat una taula rodona a càrrec del catedràtic de Filosofia i ex-eurodiputat Josep-Maria Terricabras; la catedràtica emèrita de Sociologia  especialitzada en Feminisme i Coeducació Marina Subirats; i el catedràtic de sociologia especialitzat en Educació i Relacions Intergeneracionals Fidel Molina-Luque.

Model del sistema andorrà

En el seu discurs, Vilarrubla ha posat de relleu la riquesa de l’estructura educativa al Principat, amb tres sistemes educatius públics i de lliure elecció. A més, també ha destacat la importància d’adaptar-se als canvis que experimenta la societat per poder seguir formant la ciutadania del futur. En especial, Vilarrubla ha exposat l’estreta vinculació de l’educació i el món digital –un vincle que s’ha evidenciat encara més després de la pandèmia de SARS-CoV-2–.

Esther Vilarrubla(Foto: Esther Vilarrubla, ministra andorrana d'educació / govern.ad)

En aquest sentit, Vilarrubla ha explicat el model del sistema andorrà, que ja des del 2012 ha desplegat el Pla Estratègic de Renovació i Millora del Sistema Educatiu (Permsea), que ha permès que els joves compaginin les noves eines formatives amb les tradicionals des d’un enfocament transversal: “cal identificar aquelles competències específiques lligades a una àrea de coneixement com les llengües, les matemàtiques o la música, i alhora veure com es complementen amb les competències transversals que, per la seva banda, condueixen els alumnes a qüestionaments constants de l’entorn, a processos d’aprenentatge diversos o a l’establiment de relacions positives amb la resta de companys.

Finalment, la titular d’Educació i Ensenyament Superior ha reiterat un cop més la importància del rol del docent, “imprescindible en tot el procés formatiu i que ha evolucionat, transformat i que ja va molt més enllà de només transmetre el coneixement acadèmic de les assignatures que imparteix”. Per a Vilarrubla, “si la societat avança, l’escola no pot quedar-se immòbil; ha de ser motor dels canvis”.