27.09.2021 |
Viure als Pirineus

DANSÀNEU, FESTIVAL DE CULTURES DEL PIRINEU

El pop de Mishima es fusiona amb la dansa contemporània de Laia Santanach al 'Trobades (Im)possibles' del Dansàneu

Aquest dissabte, Corrandes son corrandes i Jaume Arnella han recordat la figura del Mestre Joan Tomàs

Dansàneu 2021 Mishima
Mishima i la companyia de dansa contemporània de la ballarina Laia Santanach /Joan Blanco
El pop de Mishima es fusiona amb la dansa contemporània de Laia Santanach al 'Trobades (Im)possibles' del Dansàneu

El Dansàneu, Festival de Cultures del Pirineu, ha arribat aquest dissabte a la seva setena i penúltima jornada. Quan falta només un dia per cloure aquesta trentena edició, la directora del Dansàneu, Rut Martínez celebra “haver demostrat, per segon any consecutiu, que la cultura és una opció tan necessària com segura”. A més, Martínez agraeix que “tant el públic com les institucions donin suport a iniciatives com el Dansàneu, que és capaç d’articular propostes singulars, de petit i mitjà format, sempre prioritzant la qualitat artística i la seva vinculació amb el territori”.

En aquesta línia, aquest dissabte s’ha dut a terme una nova activitat emmarcada dins l’Any Joan Tomàs, en el 125è aniversari del naixement del músic i precursor de l’Obra del Cançoner Popular. Pedra de foguera és l’espectacle protagonitzat per l’agrupació folk Corrandes són corrandes en col·laboració amb l’artista Jaume Arnella que, a causa del mal temps, s’ha traslladat al recinte firal d’Esterri d’Àneu.  L’actuació, seguida per més de dues-centes persones, ha inclòs les tradicionals corrandes, amb les seves rimes i els seus versos de naturalesa efímera, juntament amb cançons d’arrel que han reivindicat la identitat territorial.

unnamed (36)(Foto: Conert Corrandes són Corrandes amb Jaume Arnella, al recinte firal d'Esterri / Joan Blanco) 

Les activitats de la tarda d’aquest dissabte han trobat en la figura de la dona el seu eix central. El primer dels actes s’ha dut a terme al CEPDIR, el Centre de Documentació dels Pirineus (Son, Alt Àneu), on s’hi ha realitzat la presentació del llibre Dones al marge. Bruixes i altres històries d’estigma i oblit, d’Ivet Eroles. En l’obra, Eroles exposa a través de la il·lustració i una prosa més aviat poètica una realitat que va portar a l’exclusió social d’un perfil concret de dones, especialment en l’entorn rural, en certs episodis de la història. Més enllà de relatar-ne alguns casos concrets, l’autora convida a reflexionar sobre l’estigma que pesa sobre algunes dones, encara avui. Aquesta ha estat la primera col·laboració entre el Dansàneu i el CEPDIR. Tot seguit, Bubulina Teatre ha portat fins a l’església dels Sants Just i Pastor (Son, Alt Àneu), l’espectacle El llibre de Marguerite Porete: feminisme i mística al segle XIV. La peça recorda Marguerite Porete, qui va morir cremada el 1310, sota condemna de la Inquisició, per haver-se negat a retirar el seu llibre i a renunciar als seus ideals. Per tot plegat, la directora del Dansàneu ha defensat que “el certamen és també un espai on es vetlla per visibilitzar la tasca de tantes i tantes dones que, en el seu moment, no van tenir l’atenció que es mereixien”. Amb aquesta jornada temàtica de Dones al marge, el Dansàneu enceta un nou format que agrupa diferents propostes d’un mateix dia sota un únic paraigua temàtic.

unnamed (35)(Foto:Concert de Joan Garriga i el Mariatxi Galàctic ahir nit al recinte firal d'Esterri d'Àneu /Joan Blanco)

La proposta més esperada, però, d’aquest dissabte ha arribat de la mà de la banda de pop catalana Mishima fusionada amb la dansa de la companyia de Laia Santanach. Ambdós han participat en la iniciativa Trobades (Im)possibles, un projecte del Dansàneu que pretén portar sobre un mateix escenari dos artistes arribats de diferents disciplines i estils i combina-los per tal de propiciar una proposta única i experimental. Si l’any passat van ser els segarrencs d’El Petit de Cal Eril amb la ballarina de flamenc Montserrat Selma els encarregats de donar el tret de sortida a aquestes trobades artístiques, enguany Mishima i Santanach els han pres el relleu amb alta expectació per part del públic que ha esgotat totes les localitats disponibles al recinte firal d’Esterri d’Àneu.

D’aquesta manera, el Festival de Cultures del Pirineu arriba ja a les portes de l’última jornada, en un diumenge en què les Valls d’Àneu ressonaran, al migdia, a ritme de folk interpretat per la big band Rufaca Folk Jazz Orchestra. La formació tindrà per escenari les restes del Castell de Valencia, d’Àneu, un indret que es va estrenar com a escenari del festival durant l’edició passada i que enguany repeteix. A la tarda, per celebrar que el Dansàneu arriba a la seva trentena edició, la companyia de circ itinerant Nilak portaran al recinte firal d’Esterri d’Àneu un seguit de peces d’equilibri, força i habilitat, en companyia de la veu i la música de la clarinetista Carola Ortiz, un espectacle pel qual només queden cinquanta entrades disponibles.

El pop de Mishima es fusiona amb la dansa contemporània de Laia Santanach al 'Trobades (Im)possibles' del Dansàneu
Comentarios