FESTIVAL DE CULTURES DEL PIRINEU

Marina Rossell clou amb un concert al Firal els actes dedicats a la memòria democràtica del Dansàneu

Aquest dimarts actuaran Maria Arnal i les Tarta Relena a Santa Maria d’Àneu
Marina Rossell Dansàneu
photo_camera Marina Rossell, ahir al recinte Firal d'Esterri d'Àneu/ Rut Solé

El Firal d’Esterri d’Àneu va cloure ahir la jornada dedicada a la memòria democràtica del Dansàneu amb el concert “300 Crits” de Marina Rossell. El segon dia del festival va estar dedicat íntegrament a aquesta temàtica, amb la presentació del llibre “Viatge a l’infern dels KL. Deportats de les Valls d’Àneu als camps de concentració nazi” a càrrec de l’historiador Josep Calvet per encàrrec del Consell Cultural de les Valls d’Àneu. L’acte va tenir lloc al pont patrimonial d’Espot i va comptar amb recitació de l’actriu Carme Sansa i l’actor pallarès Eduard Muntada amb acompanyament musical de Quico Pi de la Serra amb Joan Pau Cumellas a l’harmònica. Al matí la sala d’exposicions de l’Ajuntament d’Esterri d’Àneu acull la inauguració de la mostra “Quan s’enduen el país: l’espoli franquista als ateneus de Catalunya”.
 
En la seua 31a edició, normalitzada després de dos anys marcats per les restriccions pandèmiques, el Dansàneu -que l’any passat va ser guardonat amb el Premi Nacional de Cultura- programa una trentena d’espectacles amb artistes d’alt nivell, nacionals i internacionals, que situen el Pirineu com a escenari cultural de primer ordre. Als eixos temàtics de dansa, música i patrimoni, s'hi sumen aspectes com la memòria democràtica i la reivindicació de l'accés a la cultura per part de la població aneuenca en el context d'un territori sense equipaments escènics.

unnamed (35)
Marina Rossell acompanyada de Xavi Lloses al piano, ahir al recinte Firal d'Esterri / Rut Solé

 
Avui dimarts és el torn de Maria Arnal, José Luis de Vicente i Eduard Escoffet que trenaran les seves veus amb imatges i textos que exploren les històries que s’amaguen darrere del fascinant personatge mil·lenari de la Sibil·la. Partint de les dimensions místiques, filosòfiques i feministes d’aquest insòlit ritu pagà, desgranaran el seu projecte per adaptar el Cant de la Sibil·la al segle XXI dins de “Clamor”, el segon àlbum de Maria Arnal i Marcel Bagés.
 
Clourà la segona jornada del Dansàneu el “folk tronadet i gregorià progressiu” de les Tarta Relena, el duo vocal format per Marta Torrella i Helena Ros format l’any 2016 que té per objectiu explorar a cappella les sonoritats de diferents estils de músiques vocals. Tarta Relena presenta “Fiat Lux” i es fa seu un repertori que va des de músiques de tradició oral fins a cançons d’autor que, d’una manera o altra, es relacionen amb el Mediterrani com a àrea geogràfica. Torrella i Ros presenten al Dansàneu el seu nou treball discogràfic, amb el qual els timbres de les dues veus es relacionen de diverses maneres: s’enllacen o es traven fent nusos, flueixen com l’aigua o són rasposes com l’estepa, s’allunyen en dissonàncies afilades i, més tard, es retroben, buscant sempre la complexitat en la senzillesa i la màxima expressió amb l’ús del mínim d’elements possible.
 
Al matí els baixos de l’Ajuntament d’Esterri d’Àneu ha acollit la projecció del documental “Arrel” que es pregunta per què els creadors contemporanis aposten cada cop més per la utilització del patrimoni cultural com a font d’inspiració.
 
 
Una de les perles del Dansàneu, demà
 
El Dansàneu presenta demà dimecres una producció encàrrec del festival. Es tracta de “Esercizio di stile” a càrrec dels ballarins Iratxe Ansa i Igor Bacovich (ambdós Premio Nacional de Danza), juntament amb el pianista Francesco Tristano. Es tracta d’una de les perles del Dansàneu.

comentaris