Manolo Suárez publica un llibre dedicat a l'educació

Viure als Pirineus_
photo_camera Manolo Suárez publica un llibre dedicat a l'educació

Per la teva formació ets biòleg, la teva vida professional ha transcorregut a l’ensenyament i no has deixat, cap any, de practicar i competir en atletisme (llançament de javelina). Fruit d’aquests eixos que t’han acompanyat sempre, el 2016 vas publicar La ciència, tard o d’hora, ho explica tot, el 2019 L’esport i la salut i ara acabes de publicar: Som herència. Som educació.

Què vols explicar amb aquest llibre?

Donat que l’herència no la podem canviar és l’ambient/educació qui decidirà el que som. Heretem uns 20 300 gens que ens aporten bona part del que som (un 50%?). Des del naixement aquestes capacitats heretades, siguin millors o pitjors, (intel·ligència, habilitats físiques, creativitat, caràcters...) etc. s’enfronten al medi on vivim, i és aquest ambient qui modela el que serem. El factor decisiu dins d’aquest ambient és l’educació. Educació per conservar la natura, per alimentar-nos, per respectar els altres, per potenciar habilitats, per actuar amb justícia, per estimar etc.

Així doncs, quin és l’objectiu del llibre?

L’objectiu és demostrar que amb una bona educació, en valors i coneixements, es poden resoldre la majoria dels problemes (injustícies, desigualtats, terrorisme, fam, corrupció, xenofòbia, violència de gènere, pobresa...)que tenim nosaltres i la societat sencera.

I aquesta educació..., com seria?

Educació és, sobretot, guiar en el coneixement i desenvolupar les facultats intel·lectuals i morals. Ensenyar i educar no són sinònims. En el primer cas parlem d’adquirir conceptes, que evidentment eduquen, però l’educació va més enllà.

Aprofito per citar dues frases de dos premis Nobels que figuren en la introducció del llibre. Diu José Saramago que “L’educació que vaig rebre me la van donar els meus pares, que eren analfabets” i Gabriel Garcia Márquez diu: “Des de muy pequeño interrumpí mi educacions para ir a la escuela”. La vida fora de l’escola, sobretot en l’àmbit familiar, tenia per a ell un valor educatiu destacat.

A part dels pares, quins altres intervenen en l’educació?

En primer lloc els pares i familiars amb els quals es conviu, també l’escola, els amics, els mitjans de comunicació, les lectures, el cinema, la música, les persones de referència (científics, artistes, esportistes, músics..) etc.