La novel·la de la periodista i escriptora Laura Gordó La noia de les ovelles pigallades (Cossetània) que narra la trajectòria vital de l'Anna Plana, la coneguda pastoreta de Llessui, ha assolit la fita d'arribar a la seva tercera edició, amb què consolida la seva trajectòria editorial com un dels primers llibres que en els darrers anys han testimoniat la major presència de dones a les explotacions ramaderes catalanes.
Arribada a Llessui fa quinze anys com una de les primeres alumnes de l'Escola de Pastors de Catalunya, l'Anna Plana és un exemple de transformació vital profunda a partir del contacte amb el bestiar i la natura i de resiliència per adaptar-se als canvis professionals i personals que això li ha suposat sense perdre de vista que cal cuidar-se un mateix i a la pròpia família per excel·lir en un entorn laboral tant competitiu i sacrificat com és el de la ramaderia i el pastoreig.
En les seves intervencions Laura Gordó ha glossat l'impuls primigeni que la va portar a escriure aquesta novel·la a partir d'una experiència vital que pel fet de tenir a una dona com a protagonista la feia mereixedora de ser coneguda i posada en relleu; al seu torn, Anna Plana, que fa un balanç netament positiu de la seva experiència i situació actual, ha lamentat les excessives dificultats burocràtiques a què han de fer front els ramaders però, en el seu cas personal, ha destacat el fet que va trobar recolzament en veïns de Llessui com l'Antonio Peiró, Safalla, per tirar endavant la seva pròpia explotació.
Totes dues, això sí, han celebrat que el reconeixement cada cop més destacat dels productes carnis derivats de la ramaderia tradicional de muntanya, com l'ovella xisqueta i la vaca bruna dels Pirineus, ajuden a impulsar i millorar les condicions del sector primari al Pallars i, de retruc, la comarca sencera.


