MUSICA

Puigcerdà celebra les 3es Jornades en investigació artística en música dels Pirineus

Les Jornades d’Investigació Artística en Música dels Pirineus són un projecte pioner i únic a Catalunya
Museu Cerdà de Puigcerdà
photo_camera Les jornades se celebraran al Museu Cerdà de Puigcerdà / puigcerda.cat

Les “III Jornades d’Investigació Artística en Música dels Pirineus” (JIAM Pirineus) és un projecte pioner i únic a Catalunya. Sorgeix fruit de la col·laboració de l’Associació Puigcerdà Music amb el centre de formació musical Musikeon de València, la Universidade de Aveiro i l’Instituto de Etnomusicologia – Centro de Estudos em Música e Dança de Portugal. Músics investigadors de set nacionalitats diferents enspresentaran les seves investigacions sobre interpretació en format de concerts comentats a la Sala de Convencions del Museu Cerdà de Puigcerdà durant el matí i la tarda del dissabte 18 de setembre.

Aquestes jornades pretenen situar-se a la Cerdanya i a Puigcerdà com una referència en l’àmbit de la investigació artística en música i una representació única a Catalunya d’una disciplina ja consolidada en països com el Regne Unit, Bèlgica o Suècia. Totes les sessions seran d’entrada gratuïta per tal de fer accessible a aquest esdeveniment únic a totes les seccions de la població amb registre previ a https://puigcerdamusic.wixsite.com/jiampirineus o a [email protected].

Jornades Investigació artística Pirineus

Enguany rebrem músics investigadors d’Espanya, Portugal, Colòmbia, Brasil, Mèxic i Geòrgia i podrem gaudir de propostes vinculades a la flauta, a la guitarra, al violí i al piano. Són les propostes de Leonardo Vieira Feichas (Portugal) 26 Characteristic and Concert Preludes for Violin Alone de Flausino Valle (1894-1954): diversos enfocaments interpretatius i performatius; Carolina Santiago (Espanya) Mirant a l’origen: esdevenirocell i performance musical a través d’una interpretació del Catalogue d’oiseaux de Messiaen; Nino Jvania, Eka Chabashvili i Tamar Zhvania (Geòrgia) El piano modificat del segle XXI; José Daniel Telles dos Santos (Brasil) Affordances per a guitarra: a la recerca de noves possibilitats sonores; Maria del Carmen Fuentes Gimeno (Espanya) “Also in England”: Les flautes de sistema híbrid a Anglaterra com alternativa a les de sistema Böhm; Maria Fernanda del Peón Pacheco (Mèxic) Cent anys tocant amb arpa de tigre; Diana Marcela Rodríguez Vivas (Colòmbia) Les divergències de les escoles de violí franco-belga i russa com a punt de partida per a la interpretació de repertori acadèmic llatinamericà: una investigación artística a través de les obres per a violí i piano de Luis Carlos Figueroa i Mario Gómez Vignes; Roger Ribeiro (Brasil) Ornatus: ornamentació lliure i cadenzas a les obres barroques per a violí sol; i Nicola Elias Rigato (Itàlia) Elusions: piano sobre llenç.

La pianista grega Erato Alakiozidou serà l’encarregada d’iniciar les jornades amb el concert Miniatures de piano: composicions del segle XXI, un projecte en col·laboració amb diferents compositors del Mediterrani. Són miniatures que representen petites històries narratives personals dels creadors, en forma de peces curtes per a piano. Els colors musicals, els ritmes fugaços i el flux continu d’una obra a l’altra estan units formant una historia global. El valor simbòlic del Mediterrani és el gran relat en el que totes les peces es complementen mútuament. L’activitat artística de Alakiozidou, deixeble del gran virtuós brasiler Roberto Szidon, inclou concerts a Grècia i a l’estranger, tant amb recitals en solitari com amb conjunts de música de cambra, rebent sempre excel·lents critiques. Manté una activitat polifacètica en diversos camps de la creativitat contemporània, mentre que el seu interès en els últims anys s’ha centrat en el repertori de música de cambra dels compositors d’ avantguarda russos i d’altres escoles importants i joves compositors europeus, mentre que participa activament en la promoció́ d’obres de compositors grecs dels segles XX i XXI. Ha gravat per a Protasis Productions, ankh productions, Subways music i des de 2017 grava pel segell americà Odradek records.

Just abans de la cloenda la doctora i clavecinista Luisa Morales presentarà breuvement el seu recent projecte discogràfic Cantabile, format íntegrament per sonates de Scarlatti. La cloenda de les jornades anirà a càrrec del pianista i musicòleg italià Luca Chiantore, amb la presentació del seu últim llibre Malditas Palabras, en el que ofereix una mirada crítica sobre l’ús que fem de certs termes i és una declaració d’amor per la música i per les paraules, plena de records personals, tocs d’humor i confessions sorprenents; i el seu últim CD inVersions, amb personals interpretacions de Hélène de Montgeroult i Ludwig van Beethoven. Chiantore és un referent internacional en l’estudi de la història de la interpretació musical, doctor en Musicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona, és autor, entre d’altres, d’Història de la técnica pianística (2001), Beethoven al piano (2010), Escribir sobre música (2016 juntament amb Àurea Domínguez i Silvia Martínez i el recent Tone Moves,: A History of Piano Tchnique (2019). Ha ofert recitals com a pianista al Carnegie Hall de Nova York, al Teatre Colón de Buenos Aires, al Museu de Arte de São Paulo i al Palau de Bellas Artes de Ciudad de Mèxic i ha impartit cursos, conferències i masterclasses en més de tres-centes universitats i institucions educatives d’Europa, Amèrica i Àsia.

Les propostes artístiques presentades pels músics investigadors són una manera d’incidir en la societat i crear nous públics per la música clàssica amb unes aportacions que busquen un canvi de perspectiva en la interpretació i nous camins en l’activitat artística.

Una de les parts més essencials de la investigació artística és la comunicació i per això la importància d’aquestes jornades, ja que són una oportunitat de compartir els resultats que es van obtenint amb qui finalment incideix i amb qui forma part del procés final, el públic.

En la investigació artística la pràctica és indispensable perquè els investigadorsintèrprets tracten de respondre a preguntes que només es poden respondre des de la pràctica interpretativa. Això si, articulant-la amb altres disciplines com la filosofia, la tecnologia, la musicologia... i amb les actuals àrees de pensament, i situant-la en un discurs intel·lectual, cultural i creatiu amb el que tingui una relació crítica